ماه هفتم بارداری | بایدها و نبایدهای ماه هفتم بارداری

بهمن ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
ماه هفتم بارداری

ماه هفتم بارداری مصادف با آغاز سه ماهه سوم یا درواقع، سه ماهه آخر بارداری شماست. این ماه از هفته‌های 25 تا 28 بارداری را شامل می‌شود که رشد کودک در آن خیلی سریع است. وزن‌گیری جنین در ماه هفتم بارداری افزایش زیادی دارد. اگرچه ممکن است علائم بارداری ای مانند کمردرد و احساس سنگینی در این ماه همراه شما باشد، اما برخی علائم مانند تهوع بارداری کمتر دیده می‌شود. برای آشنایی با علائم خطر در ماه هفتم بارداری و داشتن زایمان موفق با ما همراه باشید.

علائم شایع ماه هفتم بارداری کدامند؟

بالاخره به سه ماهه سوم بارداری وارد شدید، تبریک می‌گوییم. در این ماه‌های آخر، خودتان هم افزایش سرعت رشد جنین را کاملا احساس خواهید کرد. تحولات این ماه باعث بروز علائمی‌ در شما خواهد شد که شایع‌ترین علائم ماه هفتم بارداری می‌تواند شامل موارد زیر باشد، که ممکن است همه آنها را هم تجربه نکنید:

سیاتیک 

بزرگ شدن رحم شما می‌تواند به عصب سیاتیک فشار وارد کند. سیاتیک می‌تواند باعث درد لگن یا کمر درد در ماه هفتم بارداری شود. اگر درد در ناحیه تحتانی کمر یا باسن شما شروع شده و در یک پا تا پایین ادامه دارد، ممکن است سیاتیک بارداری باشد. با این وجود، بهتر است علائمتان را با پزشک در میان بگذارید؛ زیرا تنها یک پزشک متخصص می‌تواند تشخیص دقیقی را ارائه دهد. استفاده از کمپرس گرم یا سرد می‌تواند به تسکین درد کمک کند و در صورت تایید پزشک، حرکات کششی هم می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. اگر در هر زمان متوجه بی‌حسی در پاهای خود شدید‌، فوراً به پزشکتان اطلاع دهید. سیاتیک احتمالاً بعد از تولد نوزاد شما خود به خود از بین می رود.

درد لگن

هورمون‌های بارداری کارهای عجیب و غیرمنتظره در بدن انجام می‌دهند. یکی دیگر از تاثیرات آنها این است که مفاصل دو طرف لگن شما را شل می‌کنند تا بدنتان برای زایمان آماده شود. این اتفاق می‌تواند باعث درد لگن در ماه هفتم حاملگی شود. اگر این شرایط داشت اذیتتان می‌کرد، تا جای ممکن سعی کنید روی پاهایتان نایستید. پزشکتان می‌تواند در مورد راههای کنترل این وضعیت و داروهای مسکن مجاز در بارداری شما را راهنمایی کند.

یبوست

افزایش سطح هورمون پروژسترون و آهن (در صورتی که به عنوان مکمل دوران بارداری تجویز شود) در خون شما، می‌تواند روند گوارش را آهسته کند و باعث شود دچار یبوست بارداری شوید. برای کمک به رفع یبوست بارداری ‌، بدنتان را آبرسانی کنید (آب و آب آناناس عالی هستند) و اطمینان حاصل کنید که به میزان کافی فیبر در رژیم غذایی خود مصرف می‌کنید. منابع خوب فیبر شامل لوبیا‌، غلات کامل‌، میوه و سبزیجات است.

انقباضات براکستون هیکس

انقباضات براکستون هیکس در بعضی از مادران از سه ماهه دوم بارداری آغاز می‌شوند و در برخی دیگر از سه ماهه سوم. آنها گاهی اوقات به صورت درد زیر شکم در ماه هفتم بارداری هستند که با سفت شدن جزئی در شکم شما همراه‌اند. انقباضات براکستون هیکس معمولاً با حرکت کردن و تغییر وضعیت از بین می‌روند. این انقباضات معمولا در پایان روز و بعد از انجام فعالیتهای بدنی مانند ورزش یا رابطه جنسی در بارداری رخ می‌دهند. اگر مطمئن نیستید که انقباض شما کاذب است ( انقباصات براکستون هیکس) یا حقیقی، با پزشکتان مشورت کنید.

خستگی شدید

بعضی از مادران در سه ماهه دوم بارداری با افزایش انرژی مواجه می‌شوند؛ اما با شروع سه ماهه سوم‌، ممکن است دوباره احساس خستگی و کسالت کنید. یکی از دلایل اینست که تا ماه هفتم بارداری شکم شما تا حدی رشد کرده که معمولا خواب شب برای شما دشوار می‌شود. سعی کنید  اگر با کمبود خواب در شب مواجه هستید، در طول روز بیشتر استراحت کنید. بدن شما به خصوص در ماههای پایانی به استراحت زیادی نیاز دارد. موقعی که کودکتان به دنیا بیاید به حد کافی بیداری خواهید کشید! موقع خواب از بالشهای بارداری کمک بگیرید و روی پهلو بخوابید. پیروی از یک رژیم غذایی سالم و داشتن ورزش منظم روزانه نیز به بهتر خوابیدن شما و حفظ سطح انرژی کمک خواهد کرد.

خونریزی یا لکه بینی

ممکن است با خونریزی‌های سبک یا لکه بینی در بارداری مواجه شوید. در اکثر مواقع در ابن ماه ایجاد می‌شود. مسئله‌ای برای نگرانی وجود ندارد، اما شما می‌بایست این موضوع را با پزشکتان در میان بگذارید، زیرا خونریزی بعضی اوقات می‌تواند یکی از علائم خطر در ماه هفتم بارداری باشد.

مشکل در راه رفتن

ممکن است در ماه هفتم بارداری با مشکلاتی در راه رفتن مواجه شوید؛ زیرا اندازه شکم در ماه هفتم بارداری تا حد زیادی بزرگتر شده و باعث افزایش فشار بر روی مثانه و پاها می‌شود.

کمر درد

کمر درد در ماه هفتم بارداری خیلی شایع است. بزرگ شدن شکمتان مرکز ثقل بدنتان را تغییر می‌دهد و باعث افزایش فشار وارده در ناحیه کمر می‌شود. علاوه بر این، اضافه وزن ناشی از بارداری نیز، فشار وارد شده بر این ناحیه را تشدید خواهد کرد. 

گرگرفتگی

گرگرفتگی علاوه بر اینکه از عوارض یائسگی است، می‌تواند از عوارض بارداری نیز باشد. افزایش متابولیسم در ماه هفتم بارداری بدن را گرم‌تر می‌کند و حتی در هوای سرد نیز، ممکن است احساس گرما کنید. حتی ممکن است در بعضی مواقع شروع به عرق کردن کنید و دچار تنگی نفس شوید. شما میتوانید در مورد علت گر گرفتگی صورت در زنان در این مقاله بیشتر بخوانید.

* علل و درمان تنگی نفس در بارداری پسر و دختر 

تکرر ادرار

مرکز ثقل بدن با رشد بیشتر کودک در رحم، به سمت پایین تغییر می‌کند و باعث می‌شود فشار وارد شده بر روی مثانه افزایش پیدا کند. این باعث تکرر ادرار بارداری می‌شود. 

ترشحات واژن

در ماه هفتم نیز مانند سایر ماه‌ها ترشحات واژینال در بارداری نیز وجود خواهد داشت که معمولا جای نگرانی ندارد، مگر اینکه بو یا رنگ غیرطبیعی داشته باشد.

رشد و وزن جنین در ماه هفتم بارداری چگونه است؟

با شروع این ماه‌، کودک شما در حال تبدیل شدن به یک انسان منحصر به فرد کوچک است. شخصیت و هوش کودک در ماه هفتم حاملگی پیچیده تر می‌شود و او شروع به توسعه اندام‌ها و سیستم‌هایی می‌کند که به او در زنده ماندن در خارج از رحم کمک می‌کنند. 

  • ریه‌های کودک در این ماه با تولید ماده‌ای به نام سورفکتانت، آغاز به کار می‌کنند. سورفکتانت اجازه می‌دهد ریه‌های کودک به شکل موثری منبسط و منقبض شوند.
  • کودک دلبند شما از ماه هفتم بارداری می‌تواند چشمانش را باز و بسته کند! در این شرایط ممکن است نسبت به روشنایی و تاریکی واکنش نشان دهد. تعجب نکنید اگر وقتی لامپ را روشن کردید، در شکمتان حرکت کند یا لگد بزند!
  • در ماه هفتم بارداری بافت چربی در زیر پوست کودک ایجاد می‌شود؛ این چربی اضافی به صاف کردن چین و چروک‌های پوست او کمک می‌کند. در ضمن سلول‌های پوستی وی در این ماه شروع به تولید ملانین می‌کنند. ملانین یک رنگدانه طبیعی است که در ایجاد رنگ پوست نقش دارد. 
  • وزن گیری جنین در ماه هفتم بارداری با سرعت بیشتری افزایش می‌یابد. تا اواخر این ماه تقریبا 900 تا 1350 گرم وزن خواهد داشت و طول بدنش در حدود 38 سانتی متر خواهد بود.  
  • در ماه هفتم حاملگی سیستم مغزی و عصبی سریعتر رشد می‌کند و اکنون کودکتان به صدا‌، بو و موسیقی حساس است.
  • الگوهای خواب و بیداری کودک در این ماه برجسته‌تر است و معمولا تشخیص می‌دهید که نوزادتان چه موقع خواب است و چه موقع بیدار!
  • لانوگو در ماه 7 ام بارداری شروع به ناپدید شدن می‌کند.
  • در بعضی از پسران بیضه‌ها در این ماه از شکم به سمت خارج از شکم حرکت می‌کنند. البته معمولا تا اواخر بارداری در کیسه بیضه نزول نمی‌کنند. همانطور که تفاوتی بین علائم بارداری پسر در هفته 7 با دختر وجود ندارد در این زمان نیز چنین است.

*در مورد هفته هفتم بارداری در این مقاله بیشتر بخوانید.

  • جوانه‌های چشایی بیشتری روی زبان ایجاد می‌شوند که کودک به کمک آنها می‌تواند طعم‌های مختلف را تشخیص دهد.
  • دستگاه گوارش کودک در این ماه شروع به کار می‌کند.
  • استخوان‌ها شروع به سخت شدن می‌کنند اما جمجمه همچنان نرم باقی می‌ماند.
  • در این ماه حرکت‌ جنین و لگد زدن جنین بیشتر و محسوس‌تر می‌شود. شما می‌توانید با لمس کردن شکمتان و حرف زدن با کودک، با او ارتباط برقرار کنید، او نیز معمولا واکنش نشان می‌دهد. 
  • در حالت نرمال، در ماه هفتم بارداری کودک به طور عمودی در حالی که سرش به سمت گردن رحم است، قرار می گیرد تا برای تولد آماده شود. این وضعیت قرارگیری امن‌ترین موقعیت برای یک زایمان طبیعی است. 

وزن جنین در ماه هفتم بارداری

تغییرات بدن و اندازه شکم مادر در ماه هفتم بارداری

با توجه به اینکه بدن‌ تقریبا از ماه هفتم بارداری شروع به آماده شدن برای زایمان می‌کند، با تغییرات مختلفی مواجه خواهد شد:

تغییرات سینه

در این ماه سینه‌های شما با رگ‌های مشخص و نوک سینه‌های تیره‌تر دیده می‌شود و سنگین، متراکم و حساس تر است. پستانها همچنین تولید شیر را آغاز می‌کنند و گاهی ممکن است شیر از نوک پستان نشت کند. برای پشتیبانی مناسب از سینه‌ها، باید یک سینه‌بند راحت و مناسب دوران بارداری بپوشید.

تغییراتی در نحوه راه رفتن

به دلیل رشد اندازه شکم، راه رفتن شما در ماه هفتم بارداری متفاوت خواهد بود تا تعادلتان حفظ شود و به شکمتان آسیبی نرسد. درواقع از این ماه کاملا شبیه به یک زن پا به ماه راه خواهید رفت!

تورم اندام‌ها

به دلیل افزایش حجم خون در بدن، در این ماه کمی پف‌کرده‌تر به نظر می‌رسید و ورم پا و مچ پا در بارداری را تجربه می‌کنید.

خستگی شدید

با توجه به افزایش اندازه شکم در ماه هفتم بارداری موقع انجام کارهایتان، بیشتر خسته خواهید شد. 

وریدهای واریسی 

افزایش خون باعث تورم رگ‌های پا می‌شود و معمولا دچار واریس پا خواهید شد. واریس دستگاه تناسلی زنان و واریس مقعد (بواسیر بارداری) نیز ممکن است اتفاق بیفتد. 

اندازه شکم در ماه هفتم بارداری

اقدامات پزشکی لازم در ماه هفتم بارداری

در ماه هفتم بارداری احتمالا نیاز است که بیشتر از قبل به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید. سعی کنید تمام مشکلات و نیازهای خود را با او در میان بگذارید و سوالات شما را درباره زایمان، شیردهی به نوزاد و سایر مسائل بپرسید. اقداماتی که در این ماه برای شما انجام می‌شود؛ عبارتند از:

در ماه هفتم حاملگی نیز اندازه گیری وزن و فشار خون‌، آزمایش ادرار شما و همچنین بررسی وضعیت رشد جنین و نحوه قرار گیری او داخل رحم، ادامه خواهد یافت. آزمایش های ماه هفتم بارداری معمولا شامل آزمایش ادرار در بارداری (برای بررسی وجود پروتئین، قند و عفونت در ادرار) و آزمایش سطح هموگلوبین خون است. اما گاهی به صلاحدید پزشک و بسته به نوع عوارض بارداری شما، آزمایشات دیگری نیز انجام خواهد شد.

پزشک متخصص زنان و زایمان در ماه هفتم حاملگی نیز قد پایه رحم شما را اندازه‌گیری خواهد کرد. قد پایه رحم به فاصله بین استخوان ناحیه شرمگاهی تا بالای رحمتان گفته می‌شود. این فاصله بر حسب سانتی‌متر اندازه‌گیری می‌شود و اغلب با هفته بارداری شما مطابقت نزدیک دارد. مثلا اگر هفته 28 بارداری هستید‌، به احتمال زیاد اندازه قد بنیادی شما چیزی در حدود 28 سانتی متر یا خیلی نزدیک به آن خواهد بود. این اندازه‌گیری فقط ابزاری برای ارزیابی رشد مداوم کودک شما است و اندازه‌ها ممکن است برای همه مادران یکسان نباشد.

زمان مناسب تزریق آمپول روگام 

زمان مناسب آمپول روگام یا یا آنتی D در زنانی که گروه خونی با Rh منفی دارند، همین ماه هفتم بارداری است. تزریق آمپول روگام برای پیشگیری از یکی از عوارض بارداری به نام ناسازگاری خونی مادر و جنین انجام می‌شود. 

باید و نبایدهای با علائم خطر در ماه هفتم بارداری 

از زمانی که وارد ماه هفتم بارداری می‌شوید‌، باید بیشتر از قبل مراقب رژیم غذایی و سبک زندگی خود و علائم خطر در ماه هفتم بارداری باشید.

  1. در این ماه نیز ورزش را به طور منظم و با تأیید پزشک ادامه دهید. پیاده روی‌، یوگا‌، شنا یا هر تمرین دیگری که برای شما بهتر است را انجام دهید. یک سبک زندگی فعال به زایمان آسان و بهبودی سریعتر بعد از زایمان کمک می‌کند. تمرین‌های کششی نیز کمک زیادی به شما می‌کنند.
  2. سعی کنید در سه ماهه سوم بارداری هر روز پیاده روی کنید؛ پیاده روی علاوه بر اینکه شما را فعال نگه می‌دارد، از یکسری عوارض بارداری نظیر تورم، گرفتگی و واریس پا جلوگیری می‌کند. اگر بعد از اندکی قدم زدن خسته می‌شوید، مدت کوتاهی استراحت کنید و دوباره ادامه دهید. 
  3. از ایستادن و نشستن در یک وضعیت خاص برای ساعات طولانی خودداری کنید؛ زیرا عوارض بارداری نظیر واریس دستگاه تناسلی زنان را تشدید می‌کند. بدن خود را فعال و انعطاف پذیر نگه دارید. 
  4. لباس نخی بپوشید؛ زیرا راحت هستند و تهویه خوبی دارند. از آنجا که در ماه هفتم بارداری معمولا دچار افزایش درجه حرارت بدن و گرگرفتگی می‌شوید، این جنس لباس‌ها برای شما مناسب‌تر است. اگر نیاز به دئودورانت داشتید، از دئودورانت های ساخته شده از مواد طبیعی استفاده کنید.
  5. برای بررسی میزان هموگلوبین خود‌، به طور منظم آزمایش خون انجام دهید. به خصوص اگر گروه خونی شما Rh منفی باشد، پزشک اندازه‌گیری منظم هموگلوبین را جزو آزمایش های ماه هفتم بارداری شما قرار خواهد داد. کاهش هموگلوبین خون از علائم خطر در ماه هفتم بارداری است.
  6. سیگار و الکل را کاملاً کنار بگذارید. همچنین‌، از قرار گرفتن در معرض دود سیگار نیز خودداری کنید؛ زیرا علاوه بر نیکوتین، دود سیگار نیز، هم برای شما و هم برای کودکتان خطرناک است.
  7. با توجه به افزایش اندازه شکم در ماه هفتم بارداری خم شدن برایتان دشوار خواهد بود، سعی کنید از فرد دیگری مثل همسرتان برای انجام کارهایی که نیاز به خم شدن دارند، کمک بگیرید. از دولا دولا راه رفتن خودداری کنید و همیشه وضعیت بدنی صحیح را حفظ کنید.
  8. اشیاء سنگین بلند نکنید؛ زیرا می‌تواند به شکم شما فشار بیاورد و روی رشد جنین تأثیر بگذارد.
  9. از گوش کردن به موسیقی با صدای بلند و قرار گرفتن در معرض سر و صدای زیاد تا ماه نهم بارداری خودداری کنید. اکنون شنوایی کودک کاملاً شکل گرفته و هر صدای بلندی می‌تواند کودک را وحشت‌زده کند.

منبع:

https://www.pampers.com/en-us/pregnancy/pregnancy-calendar/7-months-pregnant

https://www.hunterdonhealthcare.org/service/maternity/pregnancy-month-by-month/pregnancy-seventh-month/