دمنوش به در بارداری چه خواصی دارد؟+فواید و عوارض آن

آبان ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
دمنوش به در بارداری

استفاده از دمنوش به در بارداری نمی‌تواند مشکل‌ساز باشد؛ البته به شرطی که به اندازه و متعادل از این دمنوش استفاده کنید. میوه به، یکی از خاص‌ترین میوه‌های پاییزی است که خواص بسیار زیادی دارد. به یا سیب طلایی، طعم ملس و رو به ترشی دارد و از جمله خواص آن درمان زخم معده، درمان افسردگی و تقویت سیستم ایمنی بدن است.

 

خواص دمنوش به در بارداری

استفاده از میوه به در بارداری فواید بسیار زیادی دارد. یکی از بهترین نوشیدنی‌ها به جای چای در صبح‌ها که شدت و حدت تهوع و ویار بارداری بسیار زیاد است، دمنوش به است.

این دمنوش می‌تواند ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز مادر را تامین ‌کند. ویتامین B6 موجود در به برای کاهش علائم بارداری در ماه‌های اولیه، مانند حالت تهوع و استفراغ مفید است. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف شربت میوه به، بهتر از مصرف ویتامین ب6 است.

همچنین آهن موجود در میوه به با تولید هموگلوبین خون مانع از ابتلا به کم خونی در دوران بارداری خواهد شد.

* حتما بخوانید: خوردن به در بارداری، فواید و میزان مصرف آن در بارداری 

دیگر خواص دمنوش به در بارداری

  • خوردن به خصوصا به شیرین حافظ جنین است.
  • در خونریزی‌ها و تهدید به سقط کمک کننده است.
  • مانع صعود بخارهای معده به مغز و قلب می‌شود.
  • برای سردرد و ترشحات پشت حلق مفید است.
  • مانع ریختن مواد زائد به معده می‌شود.
  • در تهوع و استفراغ بارداری اثر مفیدی دارد.
  • بوییدن آن شادی آور است.
  • باعث رفع کسالت و افسردگی می‌شود.
  • مصرف به می‌تواند باعث افزایش هوش جنین شود.
  • باعث خوشبو شدن نوزاد می‌شود
  • مصرف آن به مادر آرامش می‌دهد و شرایط خوبی برای نوزاد در رحم فراهم می‌شود.
  • باعث تقویت سیستم عصبی جنین می‌شود.
  • فشار خون مادر را کاهش می‌دهد.
  • به کمتر شدن دردهای درونی کمک زیادی می‌کند.
  • در درمان یبوست بارداری مفید و موثر است.
  • برای بهبود بیماری‌هایی چون لارنژیت و فارنژیت مفید است.
  • برای بهبود بیماری‌های دستگاه تنفسی مفید است.

تاثیر مثبت مصرف دمنوش به برای جنین

ترکیبات موجود در دمنوش به برای رشد جنین مفید هستند. ویتامین A موجود در به برای تشکیل بافت‌های استخوانی جنین بسیار موثر هستند و همین از جمله خواص به برای جنین به شمار می‌آید. افزایش ضریب هوشی جنین در دوران بارداری از دیگر فواید مصرف دمنوش به و میوه آن محسوب می‌شود. این دمنوش همچنین در زیبایی نوزاد هم موثر است.

* لیست دمنوش های مجاز در بارداری را در این مقاله بخوانید. 

طرز تهیه دمنوش به

ضرر دمنوش به در بارداری

هر ماده مفیدی به تناسب خواصی که دارد، اگر بی رویه و افراط‌گونه مصرف شود، به شدت می‌تواند آسیب‌رسان باشد. در مورد دمنوش به نیز همین قانون حاکم است. چنانچه مادر باردار در این دوره بیش از حد از به استفاده کند، احتمال مسمویت او بسیار بالا می‌رود. به همین دلیل در مصرف به حد تعادل را رعایت کنید و زیاده روی نکنید.

یکی از مضرات دمنوش به مزاج گرم آن است که در صورت مصرف بیش از حد باعث مشکلاتی مانند جوش صورت و التهاب پوست می‌شود. استفاده از دمنوش دانه به در بارداری توصیه نمی‌شود، زیرا احتمال خونریزی در زنان باردار را بالا می‌برد. از دیگر مضرات دمنوش به در صورت مصرف بی‌اندازه می‌توان به بی‌اشتهایی شدید اشاره کرد.

خواص کلی دمنوش به در بارداری

خواص کلی دمنوش به

دمنوش به، به درمان بسیاری از بیماری‌ها کمک می‌کند و از ابتلا به بیماری‌ها و مشکلات مختلف پیشگیری می‌کند. این دمنوش برای مغز، قلب، معده، ریه، اعصاب و... مفید است.

مفید برای پوست

یکی از خواص دمنوش به، حفظ سلامتی پوست است. به سرشار از آنتی‌اکسیدان است که باعث می‌شود سموم بدن پاکسازی شود. این موضوع به سلامت پوست بسیار کمک می‌کند. یکی دیگر از فواید دمنوش به جلوگیری از بروز چین و چروک‌های عمیق، جوانسازی پوست، حفظ شادابی پوست، از بین بردن لک‌های پوستی و... است. پوست شاداب و روشن اصلی‌ترین نتیجه استفاده از دمنوش به است.

کمک به عملکرد بهتر دستگاه گوارش

میوه بِه علاوه بر آنتی‌اکسیدان، فیبر زیادی هم دارد که برای دستگاه گوارش بسیار مفید است و کمک زیادی به بهبود عملکرد این دستگاه می‌کند. افراد مبتلا به زخم معده، برای کاهش درد و مشکلات ناشی از این بیماری باید این دمنوش را به طور روزانه استفاده کنند. از دیگر خواص دمنوش به می‌توان به کنترل ترشح اسید معده و کمک به هضم غذا اشاره کرد.

پیشگیری از سرطان

میوه به، به تنهایی به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان تا حدودی در پیشگیری از سرطان به خصوص سرطان معده و ریه موثر است، اما دمنوش به همراه با هل برای پیشگیری از انواع سرطان‌ها موثر است.

موثر در کاهش وزن

خاصیت دمنوش به در لاغری و کاهش وزن بسیار زیاد است. فیبر بالای این میوه کمک می‌کند که فرد مدت زمان بیشتری احساس سیری داشته باشد و ترکیبات آنتی‌اکسیدان و مواد مغذی در آن، متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد. در عین حال کالری این نوشیدنی بسیار کم است.

تنظیم‌کننده فشار خون

از دیگر خواص دمنوش به می‌توان به تنظیم فشار خون اشاره کرد. این خاصیت دمنوش به، به دلیل وجود پتاسیم، تاثیر زیادی در بهبود عملکرد قلب و تنظیم فشار خون دارد. با مصرف دمنوش به از بیماری‌های مربوط به قلب مانند گرفتگی عروق جلوگیری می‌شود، همچنین خطر عوارضی مانند سکته و... را نیز کاهش می‌دهد.

مانع سرماخوردگی

مصرف دمنوش به در فصل‌های سرد سال به تقویت سیستم ایمنی و دفاعی بدن کمک می‌کند. آنتی‌اکسیدان و ویتامین ث موجود در این میوه تعداد گلبول‌های سفید در خون را افزایش داده و بدن را نسبت به انواع ویروس‌ و باکتری‌ها مقاوم می‌کند.

تنظیم قاعدگی و کاهش درد

دمنوش به در کاهش بسیاری از مشکلات زنانه موثر است. به عنوان مثال با تاثیر دمنوش به بر عملکرد قلب و تنظیم فشار خون، دوران قاعدگی منظم‌تر می‌شود و مشکلات رایج آن مانند درد رحم و... کاهش پیدا می‌کند. دمنوش به مخصوصا برای زنانی که در سنین بارداری قرار دارند فواید زیادی دارد.

کاهنده عوارض دوران بارداری

خاصیت دمنوش به در دوران بارداری کاهش تهوع و ویار بارداری است. همچنین با تنظیم هورمون‌های بدن از مشکلاتی مانند فشار خون بارداری و دیابت حاملگی هم جلوگیری می‌کند.

تقویت‌کننده رحم

یکی دیگر از خواص دمنوش به تقویت رحم است. این دمنوش با تقویت عضلات رحم و کمک به منظم شدن قاعدگی، رحم را برای نگهداری جنین آماده می‌کند. دمنوش به، به زنانی که به دلیل ضعف رحم دچار سقط جنین می‌شوند به حفظ جنین و جلوگیری از سقط کمک می‌کند.

مقوی اعصاب

یکی دیگر از خواص دمنوش به برای اعصاب است. اگر اعصاب ضعیف دارید و خیلی زود عصبانی می‌شوید و از کوره در می‌روید، دمنوش به می‌تواند تاثیر مثبتی در خلق و خوی شما داشته باشد.

برای یبوست

بله، حتما؛ اساسا یکی از مفیدترین ویژگی‌های به پخته تاثیرات مثبت آن بر سیستم گوارش است. این میوه حاوی ماده‌ای به نام فنول است که در کاهش دردهای زخم معده بسیار موثر است. ضمن اینکه به پخته در مواجهه با مشکلات گوارشی مانند اسهال، یبوست، کولیت و ناراحتی‌های روده بسیار موثر است.

دمنوش برگ به در بارداری

همانطور که از اسمش پیداست، برای تهیه این دمنوش از برگ به استفاده می‌شود و لزوما از میوه به. دمنوش برگ به در بارداری باعث درمان اختلالات گوارشی ناشی از بارداری می‌شود و حالت تهوع و استفراغ را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. همچنین خوردن این میوه و جوشانده آن در ماه‌های اول بارداری بسیار خوب است، زیرا موجب تقویت رحم شده و مانع از سقط جنین می‌شود.

آیا به و به لیمو یکی هستند؟

خیر باید بدانید که به و به لیمو دو میوه و گیاه کاملا مجزا از هم هستند. بنابراین دمنوش به لیمو در بارداری چیزی کاملا مجزا و منفک از دمنوش به در بارداری است. بد نیست بدانید که به لیمو بوته‌ای چندساله است و عطر لیموترش را دارد و با لمس برگ آن این بو تشدید می‌شود. به لیمو یک گیاه دارویی است و خواص و فواید زیادی برای سلامت بدن دارد.

این در حالی است که به یک میوه است و در دسته گیاهان قرار نمی‌گیرد.

طرز تهیه دمنوش به در بارداری

تهیه دمنوش به در بارداری، دمنوش برگ به در بارداری و دمنوش به و سیب در بارداری و دمنوش به دانه در بارداری تقریبا همگی اصول مشترک دارند.

شما می‌توانید هم از بهِ تازه برای دمنوش استفاده کنید و هم از بهِ خشک شده. توجه داشته باشید که در صورت استفاده از بهِ تازه، باید از مقداری چای سبز یا چای سیاه در دمنوش استفاده کنید؛ زیرا بهِ تازه به خودی خود رنگی ندارد. اما اگر از بهِ خشک شده استفاده می‌کنید، نیازی به اضافه کردن هیچ چیز دیگری ندارید.

به یاد داشته باشید که خواص دمنوش بهِ خشک شده با بهِ تازه خیلی متفاوت و مجزا نیست.

شما برای تهیه دمنوش به به مقداری میوه به تازه یا خشک شده، چوب دارچین، لیمو ترش تازه، دانه هل و چای سبز نیاز دارید.

البته می‌توانید دمنوش به را به تنهایی و بدون اضافه کردن هیچ یک از ترکیبات یاده شده هم تهیه کنید. اما به یاد داشته باشید که تهیه دمنوش به به روش فوق قطعا مطلوب‌تر و خوش خوراک‌تر خواهد بود.

بعد از اینکه آب جوش را تهیه کردید؛ مقداری میوه به خشک شده یا به تازه را در قوری بریزید و روی آن آب جوش بریزید. به یاد داشته باشید در صورت استفاده از به تازه ناچار هستید از چای سبز یا چای سیاه هم استفاده کنید.

هل و دارچین هم در قوری بریزید. به مدت 20 دقیقه اجازه دهید که دمنوش دم بکشد. یعنی آن را روی کتری و در معرض حرارت غیر مستقیم قرار دهید.

در نهایت به کمک صافی دمنوش به را در فنجان بریزید و اندکی آب لیمو ترش به آن اضافه کنید.

 برای شیرین‌تر کردن این دمنوش می‌توانید از عسل یا نبات استفاده کنید.

کلام آخر

استفاده از دمنوش به در بارداری کمک می‌کند تا ویار و تهوع بارداری را راحت‌تر تحمل کنید، احتمالا جنین و نوزاد زیبا‌تری داشته باشید و نهایتا اینکه مواد مغذی لازم برای بدن خود و رشد جنین را تامین کنید. البته خواص دمنوش به و سیب و گل محمدی در بارداری هم بی‌شمار است. مهم این است که همیشه حد اعتدال را رعایت کنید و بیش از اندازه از یک ماده فوق‌العاده مفید استفاده نکنید تا متحمل ضرر هم نشوید. اگرچه در مورد مضرات به پخته نکته‌ای در جایی یاد نشده است؛ اما بدانید که در صورت عدم رعایت قانون اعتدال، به طور ناخودآگاه به جای نفع بردن از این میوه خوش‌بو، خوشمزه و خوش عطر، ضرر خواهید کرد.