شربت آنتی هیستامین برای کودکان-انواع و دوز مصرف

اسفند ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
شربت آنتی هیستامین

انواع شربت آنتی هیستامین برای درمان آبریزش بینی، عطسه، خارش و حتی سرفه کودکان کاربرد دارند. چه میزان از تفاوت لوراتادین و شربت سیتریزین برای کودکان ، مقدار مصرف دیفن هیدرامین کامپاند برای کودکان و عوارض آن‌ها می‌دانید. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید. همچنین می توانید به مقالات مشابه مانند شربت استامینوفن کودکان نیز مراجعه کنید. 

نکات مهم قبل از انتخاب بهترین شربت آنتی هیستامین برای کودکان

قبل از مطالعه ادامه مقاله شربت آنتی هیستامین، توجه کنید!

  1. به‌هیچ عنوان به کودک زیر یک ماه (نوزاد) هیچ‌گونه شربتی ندهید. 
  2. سواد پزشک‌تان را با میزان دارو‌یی که تجویز می‌کند، نسنجید و به دارو‌های تجویزی وی اعتماد کنید.
  3. مطالبی که در آینده مطالعه می‌کنید، صرفا جهت افزایش آگهی بوده و توصیه‌های پزشک بهترین گزینه درمانی است. 

*حتما بخوانید: بهترین شربت تب بر کودکان کدام است؟ 

دوز مصرف آنتی هیستامین در کودکان 

دوز مصرف آنتی هیستامین ها بسته به سن و وزن کودک و نوع دارو میتواند متفاوت باشد. نکته مهم این است که دوز دارو‌هایی که در ادامه آورده می‌شوند باید با نظر پزشک باشد و هرگز خودسرانه به کودک دارویی ندهید؛ هرچند که فروش آنها در دارو‌خانه‌ها آزاد است. درست مثل زمان سرماخوردگی در بارداری حتما با نظر پزشک داروهای لازم را مصرف کنید.

شربت آنتی هیستامین برای چیست

آنتی هیستامین جدید چی داریم؟! در جایگزین کردن داروها دقت زیادی داشته باشید. چه جایگزین قطره آهن و چه هر جایگزین دیگری. بسیاری از مادران بدون آنکه آنتی هیستامین را بشناسند، به داروخانه مراجعه کرده و این سوال را می‌پرسند. هیستامین یک واسطه ‌التهابی در بدن است؛ یعنی دستگاه ایمنی در برابر یک عامل غریبه مثل گرده گل یا موی حیوانات، ماده‌ای به نام هیستامین آزاد می‌کند که موجب خارش و آبریزش بینی می‌شود. همچنین در بعضی بافت‌‌ها، هیستامین به عنوان انتقال‌دهنده پیام عصبی بین سلو‌ل‌های عصبی عمل می‌کند. داروهای آنتی‌هیستامین با خنثی‌کردن عمل هیستامین باعث تسکین خارش، آبریزش بینی و عطسه‌ می‌شوند. همچنین این داروها علائم مربوط به واکنش‌های آلرژیک و حساسیت‌ها را در مناطقی غیر از بینی مانند پوست (مانند کهیر و دانه‌های پوستی) کاهش می‌دهند. 

دارو‌های آنتی هیستامین در دسته‌بندی به انواع قدیمی (نسل اول) و جدیدتر (نسل دوم) تقسیم می شوند؛ تفاوت اصلی این دو گروه در میزان عارضه جانبی خواب آلودگی است. آنتی ‌هیستامین‌های نسل دوم بر‌خلاف نسل اول، کمتر باعث خواب‌آلودگی می‌شوند. در ادامه به بررسی رایج‌ترین شربت‌های آنتی‌هیستامین مورد استفاده در سرماخوردگی کودکان می‌پردازیم:

توصیه کاربردی: در ادامه چند معادل حجمی کاربردی معرفی می‌شود. موارد زیر برای مواقعی است که شما پیمانه دقیقی برای مصرف شربت به ‌سی‌سی ‌همراه ندارید؛ سعی کنید تا جایی که امکان دارد از سرنگ ( که سوزن آن را به روشی ایمن دور انداخته‌اید.) و یا پیمانه همراه شربت برای مصرف آن استفاده کنید. مصرف دقیق‌تر دارو از نظر ساعت و حجم در میزان تاثیر‌گذاری آن بسیار موثر است.

  • یک سی‌سی معادل یک میلی‌لیتر است.
  • یک قاشق چای‌خوری معادل تقریباً پنج سی‌سی است.
  • یک قاشق غذا‌خوری معادل تقریبا ً15 سی‌سی است.
  • یک سی‌سی معادل 20 قطره از قطره‌چکان استاندارد است. 

نکته: موارد فوق یک معیار کلی است و ممکن است با توجه به اندازه قاشق یا قطره‌چکان معادلی متفاوت داشته باشد.

خواندن مقاله تبخال تناسلی در دوران بارداری پیشنهاد ویژه ما پس از مطالعه این مقاله است. 

آنتی هیستامین جدید کودکان

شربت بلتیل برای درمان سرفه کودکان، دوز و نحوه مصرف آن 

چه زمانی نوزادان مجاز به مصرف آنتی هیستامین هستند

آنتی هیستامین های ضد H1 اغلب در کودکان و نوجوانان برای درمان بیماری های آلرژیک استفاده می شود. اثربخشی آنتی هیستامین های نسل دوم به خوبی مورد مطالعه قرار گرفته است و باید برای به حداقل رساندن عوارض جانبی و استفاده از فعالیت ضد حساسیت آنها ترجیح داده شود. این دارو را نباید به کودکان زیر 2 سال بدهید. آنتی هیستامین ها معمولاً برای استفاده طولانی مدت توصیه نمی شوند، بنابراین اگر به نظر می رسد کودک شما به آنها نیاز زیادی دارد، با پزشک خود مشورت کنید.

تداخلات دارویی آنتی هیستامین کودکان 

چه داروهایی را نباید با آنتی هیستامین مصرف کرد؟ نمونه هایی از داروهایی که در صورت مصرف همراه با آنتی هیستامین ها می توانند باعث ایجاد مشکلاتی شوند عبارتند از:

  • داروهای ضد افسردگی
  • داروهای زخم معده یا سوء هاضمه
  • داروهای ضدسرفه و سرماخوردگی که حاوی آنتی هیستامین نیز هستند.

اگر پزشک خواست برای کودک آنتی هیستامین تجویز کند، لیست داروهایی که کودک از قبل مصرف میکند را در اختیار پزشک قرار دهید.

عوارض آنتی هیستامین کودکان 

عوارض هر دارویی بسته به ترکیبات آن متفاوت است. با این حال شایع ترین عوارض جانبی داروهای خانواده ی آنتی هیستامین شامل بی حالی، سرگیجه و عدم هماهنگی دست و پا است. با این حال، حالات متفاوت مانند بی قراری زیاد تا لرزش، توهم و تشنج نیز ممکن است در کودکان رخ دهد. دوز بیش از حد در کودکان منجر به افسردگی تنفسی، کما و مرگ میشود.

انواع شربت آنتی هیستامین کودکان

در ادامه با انواع آنتی هیستامین کودک آشنا میشوید:

شربت دیفن‌هیدرامین برای کودکان (Diphenhydramine)

شربت دیفن‌هیدرامین کودکان از نسل اول شربت آنتی هیستامین است. شربت دیفن‌‌هیدرامین با اسامی دیگری از جمله بنادریل (Benadryl)، شربت سیروفن (Syruphen)، شربت دیفرام (Difram) و شربت آمی‌ دیفن‌ هیدرامین (Ami- Diphenhydramine) نیز شناخته می‌شود. 

مکانیسم اثر: شربت دیفن‌ هیدرامین کودکان با رقابت با هیستامین در اتصال به گیرنده آن عمل می‌کند. یعنی در بازی رقابتی صندلی بازی، بر روی صندلی اختصاصی هیستامین می‌نشیند و جلوی تاثیر آن را می‌گیرد. همچنین این دارو دارای خاصیت مهار‌کننده عصبی (در رقابت با اثرات ماده استیل‌کولین که پیام عصبی را انتقال‌ می‌دهد) است؛ به گونه‌ای که اثر ضدسرفه شربت دیفن ‌هیدرامین به‌‌علت اثر مستقیم بر مرکز رفلکس سرفه در بصل‌النخاع مغز است. به‌طورکلی شربت دیفن‌هیدرامین کودکان موجب کاهش علائمی مانند عطسه، آبریزش و خارش از چشم‌ها و بینی می‌شود. این شربت باعث کاهش حالت تهوع و استفراغ نیز می‌شود و از این طریق در بهبود علائم بیماری حرکت یا ماشین‌گرفتگی نقش دارد.

موارد مصرف شربت دیفن هیدرامین در کودکان

زمان مناسب و دوز مصرف شربت دیفن‌ هیدرامین کودکان

  • در کودکان زیر دو سال، هیچ دوز مشخصی برای مصرف دارو وجود ندارد و مصرف آن توصیه نمی‌شود.
  • در کودکان دو تا پنج ساله: 25/6 میلی‌گرم، هر چهار تا شش ساعت. بیشتر از 5/37 میلی‌گرم در روز نشود.
  • در کودکان پنج تا شش ساله: 5/12 تا 25 میلی‌گرم، هر چهار تا شش ساعت. بیشتر از 150 میلی‌گرم در روز نشود.
  • توجه: در هر پنج سی‌سی از شربت دیفن‌هیدرامین، 5/12 میلی‌گرم دارو وجود دارد. حال اگر به 25/6 میلی‌گرم دارو نیاز باشد، باید 5/2 سی‌سی ( یعنی نصف پنج سی‌سی) از شربت داده‌ شود. بقیه مقادیر نیز به همین ترتیب محاسبه می‌شود. 

عوارض جانبی

همانطور که داروهای درمان سفلیس در بارداری می تواند با عوارضی همراه باشد، مصرف دیفن هیدرامین در کودکان هم بدون عوارض نیست. گرچه در هر دو حالت کنترل عوارض امکانپذیر است. خواب‌آلودگی، گیجی، تاری‌دید، دوبینی و عوارض گوارشی ممکن است درپی مصرف این شربت آنتی-هیستامین کودکان ایجاد شود. مصرف طولانی‌مدت آن موجب پوسیدگی دندان می‌شود.

موارد منع مصرف شربت دیفن هیدرامین

  • استفاده از هر گونه شربت سرفه کودکان مانند این دارو یا دیگر داروهای این گروه مانند شربت برم هگزین برای کودکان و شربت سرماخوردگی کودکان، بدون نسخه و تجویز پزشک در کودکان زیر دو سال ممنوع است. خصوصاً مصرف خودسرانه آن در کودکان زیر شش ماه می‌تواند عوارض جبران نا‌پذیری از خود بر-جای گذارد. به‌طور کلی استفاده از شربت دیفن‌هیدرامین مگر با نسخه و تجویز پزشک در کودکان زیر شش سال توصیه نمی‌شود.
  • اگر کودک شما دچار بیماری ریوی همانند آسم، آمفیزم ریوی و... است، حتما قبل از تجویز و مصرف دارو در این باره به پزشک او اطلاع دهید.
  • اگر کودک شما دچار فنیل‌کتونوریا (PKU) است؛ حتما قبل از تجویز و مصرف دارو در این باره به پزشک او اطلاع دهید. شربت دیفن‌ هیدرامین ممکن است حاوی آسپارتام باشد و برای کودک شما که قادر به متابولیسم اسیدآمینه فنیل‌آلانین نیست، مضر باشد.
  • به هیچ‌عنوان از شربت دیفن ‌هیدرامین ساده برای سرماخوردگی نوزاد (کودک زیر یک ماه) استفاده نکنید.
  • به‌هیج عنوان از شربت دفین‌ هیدرامین برای ایجاد حالت‌ خواب‌آلودگی در کودک‌تان استفاده نکنید. اگر خواب کودک دچار اختلال شده ‌است، به پزشک مراجعه کنید.
  • مصرف همزمان چند داروی آنتی ‌هیستامین به هر شکل دارویی اعم از قرص آنتی هیستامین برای کودکان ، کرم، شربت و... ممنوع است و می‌تواند خطرساز باشد.

توصیه‌های کاربردی

  • شربت را بیش از مقدار توصیه‌شده مصرف نکنید.
  • شربت را در دمای زیر 25 - 15 درجه سانتی‌گراد نگهداری و از یخ‌زدگی محافظت نمایید.
  • دور از دسترس اطفال نگه‌داری کنید.
  • اگر کودک دچار علائم حساسیت به دارو (همانند کهیر، بثورات پوستی، تنگی نفس، سردرد و...) شد؛ مجدداً به پزشک مراجعه کنید.
  • به منظور کاهش تحریک گوارشی شربت آنتی‌هیستامین دیفن ‌هیدرامین، شربت را با آب، شیر یا همراه غذا استفاده کنید.
  • اگر می‌خواهید برای ماشین‌گرفتگی از این دارو استفاده کنید؛ حداقل نیم ساعت پیش از مسافرت شربت را مصرف کنید.

شربت دیفن‌ هیدرامین کامپاندبرای کودکان (Diphenhydramine compound)

  • تفاوت شربت دیفن ‌هیدرامین کامپاند با دیفن ‌هیدرامین در آمونیوم‌کلریدی است که دیفن هیدرامین کامپاند دارد. این تفاوت باعث اثر خلط‌آوری این شربت می‌شود. به‌همین علت در رفع سرفه‌ خلط‌دار بسیار موثر است.
  • از نام‌های دیگری که این شربت که به آن‌ها نیز شناخته و تجویز می‌شود؛ شربت دیفرامیکس ( Diframix)، شربت دیفاند (Diphand) و شربت سیروفن کامپاند (Struphen Compound) است.
  • شربت دیفن‌ هیدرامین کامپاند برای از بین بردن سرفه خلط‌دار بسیار موثر است. همچنین انقباض نایژه‌ها که ناشی از اثرات هیستامین است، بهبود می‌دهد.
  • در کودکان زیر شش سال، مصرف دیفن‌‌ هیدرامین کامپاند توصیه نمی‌شود. هیچ میزان درستی از شربت دیفن‌ هیدرامین کامپاند برای مصرف کودکان زیر شش سال وجود ندارد.

شربت کلروفنیل‌آمین برای کودکان (Chlorphenamine)

شربت کلروفنیل‌آمین یک شربت آنتی هیستامین کودکان از نسل اول است.

مکانیسم اثر

شربت کلروفنیلآمین برای کودکان با رقابت با هیستامین در اتصال به گیرنده هیستامین نوع یک (H1)، عمل می‌کند؛ از این رو موجب کاهش موقتی در علایم حساسیتی نظیر عطسه، اشک‌ریزش و خارش چشم‌ها و آبریزش از بینی ناشی از سرماخوردگی و آلرژی‌های دستگاه تنفسی فوقانی می‌شود.

موارد مصرف شربت کلروفنیل آمین

  • علایم ناشی از سرماخوردگی؛ سرفه، عطسه، خارش و آبریزش بینی و چشم
  • رینیت آلرژیک
  • کهیر و سایر علائم پوستی آلرژی
  • دارو‌ کمکی در درمان شوک آنافیلاکسی

زمان مناسب و دوز مصرف شربت کلروفنیل‌آمین کودکان

  • در کودکان زیر یک سال، ممنوع است.
  • در کودکان یک تا دو ساله: یک میلی‌گرم، دو  بار در روز.
  • در کودکان دو تا شش ساله: یک میلی‌گرم، هر چهار تا شش ساعت. بیشتر از شش میلی‌گرم در روز نشود.
  • توجه: در هر پنج سی‌سی از شربت کلروفنیل‌آمین، دو میلی‌گرم دارو وجود دارد. حال اگر به یک میلی‌گرم دارو نیاز باشد، باید 5/2 سی‌سی ( یعنی نصف پنج سی‌سی) از شربت داده‌ شود.

عوارض جانبی

این دارو ممکن است سبب یبوست، اسهال، تهوع، استفراغ و خواب‌آلودگی گردد.

موارد منع مصرف دارو

  • استفاده از هر گونه داروی ضدسرفه و شربت سرماخوردگی کودکان، بدون نسخه و تجویز پزشک در کودکان زیر دو سال ممنوع است. خصوصاً مصرف خودسرانه آن در کودکان زیر شش ماه می‌تواند عوارض جبران نا‌پذیری از خود بر-جای گذارد.
  • اگر کودک شما دچار بیماری کبدی، کلیوی و ریوی همانند آسم، آمفیزم ریوی و... است، حتما قبل از تجویز و مصرف دارو در این باره به پزشک او اطلاع دهید.

توصیه‌:

از این دارو در یک دوره درمان بیش از پنج روز برای کودک‌تان استفاده نکنید. اگر علائم کودک بعد از پنج روز درمان بهبود نیافت و یا اگر تب همراه با سردرد یا بثورات پوستی داشت، با پزشک مشورت کنید. (یکی از داروهایی که برای تب استفاده میشود شیاف استامینوفن 125 است.)

بهترین شربت آنتی هیستامین برای کودکان

شربت هیدروکسی ‌زین برای کودکان (Hydroxyzine)

شربت هیدروکسی زین یک شربت آنتی هیستامین کودکان از نسل اول است. شربت هیدروکسی ‌زین با اسامی دیگری از جمله شربت تدازین (Tedazine) و شربت هیستازد (Histazed) نیز شناخته‌ می‌شود. این شربت به شکل شربت هیدروکسی ‌زین 10 میلی‌گرم در بازار عرضه می‌شود.

مکانیسم اثر

  • شربت هیدروکسی ‌زین کودکان با مهارکننده‌ی گیرنده هیستامین نوع یک (H1)، است. هیدروکسی‌زین دارویی ضدحساسیت است که برای کاهش خارش‌های پوستی در اثر حساسیت‌ها استفاده می‌شود.
  • شربت هیدروکسی ‌زین با مهارکردن اثر هیستامین‌، به کاهش علائم حساسیت خصوصا خارش ناشی از آن کمک می کند. اثرات آرام‌بخشی و خواب‌آوری شربت هیدروکسی‌زین به علت مهار فعالیت سطح زیرقشری (ساب‌کورتیکال) سیستم عصبی مرکزی است.

شربت هیدروکسی‌ زین در کاهش علائم حساسیت‌ها مانند خارش پوستی و در بهبود عطسه و آبریزش بینی نوزاد در سرماخوردگی موثر است.

شربت ستیریزین برای کودکان (cetirizine)

شربت ستیریزین کودکان یک شربت آنتی هیستامین کودکان از نسل دوم است. شربت ستیریزین با اسامی دیگری از جمله زایرتک (Zyrtec) و شربت رازوستیریزین (Razocetirizin) نیز شناخته می‌شود. 

مکانیسم اثر

شربت ستیریزین کودکان با مهار گیرنده هیستامین نوع یک (H1)، عمل می‌کند. تفاوت آن با آنتی-هیستامین‌های نسل اول این است که از سد‌خونی‌مغزی نمی‌گذرد و اثر کمتری در مغز دارد. بااین‌وجود دارای اثرات خواب‌آلودگی بوده اما اثرات خواب‌آلودگی آن به مراتب کمتر از دارو‌های نسل اول مانند دیفن هیدرامین کامپاند برای کودکان است. به‌طورکلی شربت ستیریزین کودکان باعث کاهش علائمی مانند آبریزش‌ و خارش چشم و بینی، عطسه و کهیر می-شود.

موارد مصرف شربت ستیریزین برای کودکان

  • درمان علائم سرماخوردگی
  • کاهش علائم آلرژی
  • درمان خارش و تورم ناشی از کهیر 

زمان مناسب و دوز مصرف شربت ستیریزین کودکان

  • در کودکان زیر دو سال بدون نسخه پزشک مصرف نشود.
  • در کودکان دو تا شش ساله: با دوز اولیه 5/2 میلی‌گرم در روز آغاز شده و در صورت نیاز به پنج میلی‌گرم به صورت دو وعده 5/2 میلی‌گرمی سیتریزین در روز افزایش می‌یابد.
  • توجه: در هر پنج سی‌سی از شربت ستیریزین، پنج میلی‌گرم دارو وجود دارد. حال اگر به 5/2 میلی‌گرم دارو نیاز باشد، باید 5/2 سی‌سی ( یعنی نصف پنج سی‌سی) از شربت داده‌ شود.
  • عوارض شربت سیتریزین برای کودکان: خواب‌آلودگی، گیجی و عوارض گوارشی به صورت درد ‌شکمی از عوارضی هستند که ممکن است درپی مصرف این شربت آنتی‌هیستامین کودکان ایجاد شود.

موارد منع مصرف دارو

  • استفاده از هر گونه داروی ضدسرفه و شربت سرماخوردگی کودکان، بدون نسخه و تجویز پزشک در کودکان زیر دو سال ممنوع است. خصوصاً مصرف خودسرانه آن در کودکان زیر شش ماه می‌تواند عوارض جبران نا‌پذیری از خود بر-جای گذارد. 
  • اگر کودک شما دچار بیماری کلیوی یا کبدی است، حتما قبل از تجویز و مصرف دارو در این باره به پزشک او اطلاع دهید.

توصیه‌های کاربردی:

  • شربت را بیش از مقدار توصیه ‌شده مصرف نکنید.
  • دور از دسترس اطفال نگه‌داری کنید.
  • اگر کودک دچار علائم حساسیت به دارو (همانند کهیر، بثورات پوستی، تنگی نفس، سردرد و...) شد؛ مجدداً به پزشک مراجعه کنید.
  • براي كاهش تحريك گوارشي، دارو با غذا مصرف شود.

نکته: لووستیریزین (Levocetirizine) یک آنتی‌هیستامین نسل دوم است و به صورت قرص مصرف می‌شود. قرص لووستیریزین ساختمانی مشابه با بخشی از ستیریزین دارد. اما دوز مصرفی آن با شربت آنتی‌هیستامین کودکان ستیریزین متفاوت است.

شربت کتوتیفن برای کودکان (Ketotifen)

شربت کتوتیفن یک شربت آنتی هیستامین از نسل دوم است.

شربت کتوتیفن با اسامی دیگری از جمله شربت آمتین (Amiten)، شربت زادیتن (Zaditen)، شربت زادیکس (Zadix)، شربت کترام (Ketram) و شربت کتوف (Ketof) نیز شناخته می‌شود.

  • شربت کتوتیفن در کاهش علائم ناشی از آلرژی همچون التهاب بینی و چشم به کار می‌رود. اصولاً کتوتیفن با کاهش التهاب در مجاری هوایی، باعث حرکت آزادتر هوا در آن‌ها می‌شود. این دارو می‌تواند علائم ناشی از سرماخوردگی مانند عطسه، آبریزش و خارش چشم و بینی را نیز کاهش دهد.
  • تجویز و دوز دقیق دارویی شربت کتوتیفن برای کودکان توسط پزشک صورت می‌گیرد.
  • از عوارض جانبی کتوتیفن می‌توان به خواب‌آلورگی و علائم گوارشی مانند اسهال اشاره کرد.
  • مصرف همزمان چند داروی آنتی‌هیستامین به هر شکل دارویی اعم از قرص، کرم، شربت و... ممنوع است و می‌تواند خطرساز باشد.
  • اگر از آنتی‌بیوتیک استفاده می‌کنید، پیش از دریافت شربت کتوتیفن برای کودکان به پزشک اطلاع دهید.
  • براي كاهش تحريك گوارشي، دارو با غذا مصرف شود.

شربت کتوتیفن برای کودکان

شربت لوراتادین برای کودکان (Loratadine)

شربت لوراتادین یک شربت آنتی هیستامین کودکان نسل دوم است. شربت لوراتادین با اسامی دیگری از جمله، کلاریتین (Claritine)، لوراتد (Lorated)، شربت لوراتکس (Loratex) و لورادین (Loradine) نیز شناخته می‌شود. 

مکانیسم اثر

شربت لوراتادین کودکان با مهار گیرنده هیستامین نوع یک (H1) عمل می‌کند. شربت لوراتادین برای درمان عطسه، آبریزش از بینی و چشم‌ها، کهیر، بثورات پوستی، خارش و سایر علایم ناشی از سرماخوردگی یا حساسیت به‌کار می‌رود. شربت لوراتادین و دسلوراتادین برای کودکان همچنین برای درمان خارش و کهیر در افرادی که دچار واکنش‌های آلرژی پوستی مزمن هستند، استفاده می‌شود.

موارد مصرف شربت لوراتادین برای کودکان

  • درمان علائم سرماخوردگی
  • کاهش علائم آلرژی
  • درمان خارش و تورم ناشی از کهیر 

زمان مناسب و دوز مصرف شربت لوراتادین کودکان برای کاهش علائم سرماخوردگی

  • در کودکان زیر دو سال بدون نسخه پزشک مصرف نشود. دوز تایید شده‌ای ندارد.
  • در کودکان دو تا شش ساله: پنج میلی‌گرم در روز.

توجه: در هر یک سی‌سی از شربت لوراتادین، یک میلی‌گرم دارو وجود دارد. حال اگر به پنج میلی‌گرم دارو نیاز باشد، باید همان پنج سی‌سی از شربت داده‌ شود.

عوارض جانبی

خواب‌آلودگی و احساس خستگی عوارضی هستند که ممکن است درپی مصرف این شربت آنتی‌هیستامین کودکان ایجاد شود.

موارد منع مصرف دارو

  • استفاده از هر گونه داروی ضدسرفه و شربت سرماخوردگی کودکان، بدون نسخه و تجویز پزشک در کودکان زیر دو سال ممنوع است. خصوصاً مصرف خودسرانه آن در کودکان زیر شش ماه می‌تواند عوارض جبران نا-پذیری از خود بر‌جای گذارد. 
  • اگر کودک شما دچار بیماری کلیوی، کبدی یا ریوی مانند آسم، آمفیزم و... است، حتما قبل از تجویز و مصرف دارو در این باره به پزشک او اطلاع دهید.
  • مصرف همزمان چند داروی آنتی‌هیستامین به هر شکل دارویی اعم از قرص، کرم، شربت و... ممنوع است و می‌تواند خطرساز باشد.
  • درصورت داشتن آلرژی نسبت به لوراتادین یا دسلوراتادین، نباید از این دارو استفاده شود.
  • اگر کودک شما دچار فنیل‌کتونوریا (PKU) است؛ حتما قبل از تجویز و مصرف دارو در این باره به پزشک او اطلاع دهید. شربت لوراتادین ممکن است حاوی آسپارتام باشد و برای کودک شما که قادر به متابولیسم اسیدآمینه فنیل‌آلانین نیست، مضر باشد.

توصیه‌های کاربردی:

  • شربت لوراتادین برای کودکان را بیش از مقدار توصیه‌شده مصرف نکنید.
  • دور از دسترس اطفال نگه‌داری کنید.

شربت دسلوراتادین در کودکان (Desloratadine)

شربت دسلوراتادین یک شربت آنتی هیستامین کودکان از نسل دوم است. شربت دسلوراتادین با اسامی دیگری از جمله، کلارینکس (clarinex)، و شربت نئوتادین (Neotadin) نیز شناخته می‌شود. مدت ماندگاری شربت دسلوراتادین نسبت به سایر آنتی‌هیستامین‌ها بیشتر بوده و از این نظر مورد توجه است.

مکانیسم اثر

شربت دسلوراتادین کودکان با مهار گیرنده هیستامین نوع یک (H1) عمل می‌کند.

موارد مصرف شربت دسلوراتادین برای کودکان

این دارو در مشکلات حساسیتی مانند رینیت آلرژیک و کهیر مزمن استفاده می شود. در کودکان بالای ۶ ماه می‌توان در رینیت آلرژیک و فصلی و کهیر مزمن با دوز مناسب از شربت دسلوراتادین استفاده کرد.

زمان مناسب و دوز مصرف شربت دسلوراتادین (یا همان نئوتادین) کودکان برای کاهش علائم سرماخوردگی

  • در کودکان شش تا 12 ماه: محاسبه دوز تجویزی باید توسط متخصص انجام شود.
  • در کودکان یک تا پنج ساله: 25/1 میلی‌گرم در روز.
  • در کودکان پنج تا شش ساله: 5/2 میلی‌گرم در روز.

توجه: در هر پنج سی‌سی از شربت نئوتادین، 5/2 میلی‌گرم دارو وجود دارد. حال اگر به 25/1 میلی‌گرم دارو نیاز باشد، باید 5/2 سی‌سی ( یعنی نصف پنج سی‌سی) و اگر به 5/2 میلی‌گرم نیاز است، باشد پتج سی‌سی از شربت داده‌ شود.

عوارض جانبی

‎سردرد، تهوع، خستگی، التهاب گلو، خشکی دهان، سرگیجه، درد عضلانی و خواب آلودگی از عوارضی هستند که ممکن است درپی مصرف این شربت آنتی هیستامین کودکان ایجاد شود.

موارد منع مصرف دارو

  • استفاده از هر گونه داروی ضدسرفه و شربت سرماخوردگی کودکان، بدون نسخه و تجویز پزشک در کودکان زیر دو سال ممنوع است. خصوصاً مصرف خودسرانه آن در کودکان زیر شش ماه می‌تواند عوارض جبران نا‌پذیری از خود بر-جای گذارد. 
  • اگر کودک شما دچار بیماری کلیوی وکبدی است، حتما قبل از تجویز و مصرف دارو در این باره به پزشک او اطلاع دهید.
  • مصرف همزمان چند داروی آنتی‌هیستامین به هر شکل دارویی اعم از قرص، کرم، شربت و... ممنوع است و می‌تواند خطرساز باشد.
  • درصورت داشتن آلرژی نسبت به لوراتادین یا دسلوراتادین، نباید از این دارو استفاده شود.
  • اگر کودک شما دچار فنیل‌کتونوریا (PKU) است؛ حتما قبل از تجویز و مصرف دارو در این باره به پزشک او اطلاع دهید. شربت دسلوراتادین ممکن است حاوی آسپارتام باشد و برای کودک شما که قادر به متابولیسم اسیدآمینه فنیل‌آلانین نیست، مضر باشد.

توصیه‌:

توجه داشته باشید شربت نئوتادین که یک شربت آنتی هیستامین برای کودکان است را بیش از مقدار توصیه‌شده مصرف نکنید.