خوردن میوه زیاد در بارداری و عوارض آن

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
خوردن میوه زیاد در بارداری

خوردن میوه زیاد در بارداری لزوماً به داشتن یک بارداری سالم منتهی نمی‌شود و چه بسا خطراتی نیز برای شما داشته باشد. میوه و سبزیجات به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم و مواد غذایی مناسب در بارداری توصیه می‌شوند. خوردن میوه‌ زیاد در بارداری به خصوص به عنوان روشی برای کاهش میل به غذاهای شیرین مانند شکلات و نوشابه‌های شیرین پیشنهاد شده است. بنابراین، اگر میوه سالم است، آیا می‌تواند باعث ایجاد مشکلات سلامتی شود؟

عوارض خوردن میوه زیاد در بارداری

  • زنانی که در دوران بارداری مقادیر زیادی میوه می‌خورند، ممکن است در خطر دیابت حاملگی بیشتری داشته باشند. یک مطالعه‌ی جدید نشان داده است زنانی که در طول سه ‌ماهه‌ی دوم بارداری میوه‌ی زیادی می‌خورند، چهار برابر بیشتر از سایر افراد به این بیماری مبتلا شده‌اند. افزایش ابتلا به این بیماری به طور ویژه در مورد میوه‌هایی که از نظر شاخص گلیسمی بالا هستند بیشتر است.
  • افزایش احتمال ابتلا به دیابت حاملگی بخصوص در مصرف میوه‌های گرمسیری و مرکبات و میوه‌هایی که دارای شاخص قند خون بالایی هستند مانند موز، آناناس، زردآلو، کیوی، هندوانه، خرما و کشمش در بارداری است بیشتر است. مطالعه نشان داد زنانی که مقدار زیادی میوه مصرف می‌کنند، 400٪ خطر ابتلا به دیابت حاملگی (GD) را افزایش داده اند.
  • دیابت حاملگی یک وضعیت موقتی در دوران بارداری است اما خطر ابتلا به دیابت نوع 2 بعد از زایمان را افزایش می‌دهد. این دیابت معمولاً بین 24 تا 28 هفتگی رخ می‌دهد، در این حالت مقاومت به انسولین در بالاترین حد خود قرار دارد، که قبل از بارداری مشهود نبود و تا بیش از شش هفته پس از زایمان ادامه نمی‌یابد.
  • دیابت هنگامی تشخیص داده می‌شود که فرد در خون خود مقدار زیادی گلوکز داشته باشد. در مورد دیابت بارداری یا همان GD، این بیماری در دوران بارداری در یک زن بدون دیابت نوع 1 یا نوع 2 رخ می‌دهد. 
  • مصرف میوه زیادی باعث دریافت میزان زیادی فروکتوز می‌شود. اگرچه این قند طبیعی است و به مراتب بهتر از قندهای فرآوری شده است، با این حال هم می‌تواند قند خون شما را تحت‌تأثیر قرار دهد.

* همچنین بخوانید میزان قند خون نرمال در بارداری باید چقدر باشد+ جدول قند خون در بارداری

مصرف زیاد میوه در دوران بارداری

* خوردن زردآلو در بارداری تا چه میزان مجاز است؟ 

آیا باید در هنگام بارداری خوردن میوه را متوقف کنیم؟

قطعاً اینطور نیست! داشتن یک رژیم غذایی کامل و متعادل بخش مهمی از دریافت مواد غذایی مناسب است. میوه‌ها حاوی فیبر، ویتامین و آنتی اکسیدان‌ها هستند.

مصرف مقدار متعادل برای بیشتر افراد مفید است و امکان ندارد خطر ابتلا به دیابت را افزایش دهد. اگر فرد فعالی هستید و رژیم غذایی سالمی دارید، ممکن است این احتمال وجود دارد که مصرف بیش از این مقدار هم مشکلی ایجاد نکند اما متاسفانه اکثر زنان باردار با کاهش میزان فعالیت در این دوران مواجه می‌شوند. اگر غذاهای پروتئینی و دارای شاخص گلایسمی کم مصرف کرده و از کربوهیدرات‌های فرآوری شده پرهیز نمایید، این کار می‌تواند باعث ثابت نگه داشتن قند خون شود.

انتخاب نوع میوه نیز می‌تواند موثر باشد. مصرف میوه‌های با سطح شاخص گلایسمی پایین می‌تواند به شما کمک کند بدون تغییرات زیاد سطح قند خون، مقدار بیشتری میوه مصرف کنید. همچنین بهتر است بخواهید بیشتر از اینکه روی میوه تکیه کنید، بیشتر از سبزیجات استفاده کنید.

بهترین میوه‌ها در بارداری کدامند؟

  • زرد آلو: این میوه حاوی ویتامین‌های A ، C و E، کلسیم، آهن، پتاسیم، بتاکاروتن، فسفر و سیلیکون است. همه‌ی این مواد مغذی به رشد و نموی کودک کمک می‌کند. آهن می‌تواند از کم خونی جلوگیری کرده و کلسیم به تقویت استخوان‌ها و دندان کمک می‌کند.
  • پرتقال: پرتقال منبع عالی از فولات، ویتامین سی و آب است. پرتقال برای هیدراته نگه داشتن فرد بسیار عالی است. ویتامین C می‌تواند در جلوگیری از آسیب سلولی و در جذب آهن به شما کمک کند.
  • انبه: انبه سرشار از ویتامین‌‌های A و C است. یک فنجان انبه‌ی خرد شده 100 درصد از مقدار روزانه ویتامین C و یا بیشتر از یک سوم مقدار ویتامین A بدن را تامین می‌نماید.
  • گلابی: گلابی بسیاری از مواد مغذی زیر را تأمین می‌کند از جمله فیبر، پتاسیم و فولات. مقدار زیادی فیبر در رژیم غذایی بارداری می‌تواند به کاهش یبوست، که یک علامت شایع در بارداری ست کمک کند. پتاسیم نیز می‌تواند از نظر سلامت قلب هم برای زن و هم برای کودک مفید باشد. همچنین باعث تحریک و بازسازی سلول می‌شود.
  • انار: انار می‌تواند مقدار زیادی از موارد مغذی را برای زنان باردار فراهم کند. ویتامین K، کلسیم، فولات، آهن، پروتئین و فیبر. انارها منبع خوبی برای انرژی هستند. تحقیقات نشان می‌دهد که نوشیدن آب انار ممکن است به کاهش خطر آسیب به جفت کمک کند.
  • آووکادو: آووکادو منبع عالی از ویتامین‌های E ، K و ویتامین c در بارداری بوده و غنی از اسیدهای چرب اشباع نشده، فیبر، ویتامین‌های گروه B، پتاسیم و فلز مس در بارداری است. آووکادو حاوی چربی‌های سالم است که انرژی زیادی تامین کرده و به جلوگیری از نقص لوله‌‌ی عصبی کمک می‌کند. آنها سلول‌های مسئول ساخت پوست و بافت‌های مغزی کودک در حال رشد را تقویت می‌كنند.
  • موز: موز حاوی مقادیر زیادی از موارد زیر است: ویتامین سی، پتاسیم، ویتامین B-6 و فیبر. مقدار بالای فیبر موز می‌تواند به یبوست مرتبط بارداری کمک کند و شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد ویتامین B-6 می‌تواند به تسکین حالت تهوع و استفراغ در اوایل بارداری کمک کند.

میوه‌های مضر در بارداری کدامند؟

  1. پاپایا
    اگرچه پاپایا سرشار از مواد مغذی و ویتامین‌هایی ست که برای بدن شما ضروری‌اند، با این حال، این یکی از میوه‌هایی است که برای خانم‌های باردار توصیه نمی‌شود. پاپایا می‌تواند باعث افزایش دمای بدن شما شود، که در دوران بارداری خوب نیست. جدا از این، این میوه سرشار از لاتکس است که می‌تواند منجر به انقباضات رحمی، خونریزی و حتی سقط جنین شود. همچنین ممکن است رشد جنین را مختل کند، بنابراین بهتر است از خوردن آن جلوگیری شود.
  2. هندوانه
    هندوانه به طور کلی برای بدن انسان مفید است زیرا بدن را قادر می‌سازد تا ضمن تنظیم هیدراتاسیون، تمام سموم بدن را خارج کند. اما خوردن هندوانه در دوران بارداری ممکن است کودک را در معرض سموم مختلفی قرار دهد که هندوانه آنها را بیرون می‌کند. این میوه معمولاً برای سلامتی زن باردار مفید است، اما می‌تواند اثرات نامطلوب خاصی داشته باشد. در صورت مصرف بیش از حد، مقدار قند موجود در آن ممکن است قند خون شما را بالا ببرد. بعضی اوقات، خواص ادرارآوری هندوانه حتی می‌تواند مواد مغذی اساسی را به همراه سموم بدن از بدن شما خارج کند. علاوه بر این، این ماده غذایی سردی بدن را افزایش می‌دهد، به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که از خوردن آن در بارداری خودداری کنید. * حتما بخوانید: خوردن هندوانه در بارداری چه فواید و عوارضی دارد؟ 
  3. خرما
    خرما سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی ضروری است، اما اغلب به خانم‌های باردار توصیه می‌شود از مصرف خرما خودداری کنند. یکی از دلایل اصلی خرما برای قرار دادن آن در لیست میوه‌های ممنوعه در دوران بارداری این است که باعث افزایش گرما در بدن می‌شوند و حتی ممکن است منجر به انقباضات رحمی گردند. بنابراین اگرچه خوردن یک روز یا دو روز در هفته می‌تواند خوب باشد، اما میزان بیشتر می‌تواند منجر به بروز عوارضی شود.
  4. آناناس
    آناناس در لیست میوه‌هایی که در سه ماهه‌ی اول بارداری از آن اجتناب می‌کنید رتبه بالایی دارد. این بدان دلیل است که خوردن آناناس می‌تواند منجر به انقباضات شدید رحم شود، که به نوبه‌ی خود می‌تواند منجر به سقط جنین شود. آناناس حاوی بروملین است، آنزیمی که پروتئین را تجزیه می‌‌کند. این آنزیم می‌تواند دهانه‌ی رحم را نرم کند و منجر به زایمان زودرس شود. به همین دلیل است که باید در طول دوره‌ی بارداری از مصرف آناناس خودداری کنید.

*کارهای ممنوعه در دوران بارداری چیست + نبایدهای بارداری

عوارض خوردن میوه زیاد در بارداری

مقدار مجاز مصرف میوه در بارداری چقدر است؟

با وجود آنکه میوه‌ها به عنوان مواد غذایی سالمی شناخته می‌شوند با این حال خوردن میوه ی زیاد در بارداری می‌تواند خطرناک باشد. در مورد مصرف میوه در بارداری میزان مجاز و لیست مواد غذایی مضر در بارداری را در نظر داشته باشید. 

دو تا چهار وعده میوه و سبزی به صورت ترکیبی در این دوران توصیه می‌شود. با این حال پیشنهاد می‌شود نسبت سبزی بیشتر باشد.