تغذیه ماه اول بارداری چطور و چگونه باید باشد؟

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
تغذیه ماه اول بارداری

تغذیه ماه اول بارداری یا تغذیه در 4 هفته اول بارداری شاید برای کمتر کسی مورد توجه باشد، زیرا به هر حال در این زمان هنوز بارداری رخ نداده است و هنوز مادر از اتفاقی که در بطن خود در حال وقوع است، اطلاع ندارد. برای مادرانی که در پروژه اقدام به بارداری هستند، رعایت رژیم غذایی از ماه اول بارداری ساده‌تر و آسان‌تر است، زیرا به هر حال این احتمال را می‌دهند که باردار شوند؛ اما در مادرانی که به طور ناخواسته و بدون برنامه باردار می‌شوند، تغذیه از هفته اول بارداری، معمولا یک تغذیه ساده و معمولی و دم دستی است. به طور کلی می‌توان اینطور گفت که تغذیه مناسب هفته اول بارداری یک تغذیه سبک و مملو از سبزیجات و ویتامین‌ها است. 

اساسا خوردن دوغ در بارداری یا خوردن کشک در بارداری و خوردن نبات در بارداری به اندازه کافی و دور از افراط می تواند مفید باشد. 

تغذیه ماه اول بارداری برای پسر شدن جنین چطور باید باشد؟ 

درست است که چیزی تحت عنوان بهترین قرص برای پسردار شدن وجود ندارد. اما تغذیه چه تاثیری دارد؟ ایا میتوان از آن به عنوان روشی برای تعیین جنسیت صددرصد پسر استفاده کرد؟ تاثیر تغذیه در تعیین جنسیت جنین، موضوعی است که در مورد آن اظهار نظر زیادی وجود دارد. واقعیت این است که تغذیه می‌تواند در جنسیت جنین و نی نی تاثیر بگذارد، اما تاثیر قطعی و حتمی ندارد؛ زیرا فاکتورهای دیگری در جنسیت جنین دخیل هستند؛ اما اگر در نظر دارید با رعایت تغذیه خاصی، شانس پسردار شدن جنین خود را بالا ببرید، می‌توانید از اصولی که در ادامه شرح می‌دهیم، پیروی کنید؛ 

پیش از هر چیزی باید بدانید که رعایت تغذیه خاص برای پسردار شدن یا دختردار شدن باید پیش از وقوع حاملگی و از چند ماه قبل از بارداری شروع شود. بنابراین اگر ابتدای راه بارداری هستید و تازه متوجه حاملگی خود شده‌اید و به دنبال این هستید که با رعایت رژیم غذایی خاص و تغذیه در هفته اول بارداری، در جنسیت جنین تاثیر بگذارید، باید بدانید که تلاش بیهوده می‌کنید؛ زیرا اساسا پس از لقاح جنسیت جنین مشخص می‌شود و تا انتهای بارداری هرگز قابل تغییر نیست. بنابراین اگر برای پسردار شدن جنین به دنبال رژیم غذایی خاصی هستید، این رژیم را پیش از بارداری باید رعایت کنید و نه در بارداری. 

در زمان بارداری می توانید با خوردن قاووت در بارداری یا خوردن قیسی در بارداری و یا خوردن انار در بارداری از مزایای این ترکیبات سالم برای سلامت خود و جنینتان بهره ببرید. 

به یاد داشته باشید که رژیم غذایی برای پسر دار شدن را باید حداقل دو ماه قبل از بارداری شروع کنید و به آن مداومت داشته باشید. از جمله ترکیباتی که در پسر شدن جنین تاثیر دارند، از قرار زیر هستند: 

  • رژیم غذایی پر کالری؛ اگر از مواد غذایی پر کالری استفاده کنید، شانس اینکه نوزادتان پسر باشد بیشتر است و چنانچه رژیم غذایی کم کالری داشته باشید، شانس اینکه دختر دار شوید افزایش پیدا می کند.
  • خیارشور و کلا غذاها و ترکیبات شور به دلیل اینکه حاوی میزان بسیار زیادی سدیم هستند، احتمال به دنیا آمدن پسر را بیشتر می کنند. غذاهای شور به تدریج ترکیب مایعات بدن را تغییر می‌دهند و محیط را برای حرکت اسپرم حامل کروموزوم Y برای لقاح با تخمک مساعدتر و شرایط را آسان تر می کند. البته به یاد داشته باشید که تغذیه مادر در هفته اول بارداری تاثیری در جنسیت جنین ندارد. تغذیه اگر در تعیین جنسیت موثر هم باشد، تاثیر آن پیش از بارداری است و نه در بارداری.
  • سیب نیز شانس پسر دار شدن را افزایش می‌دهد؛ زیرا حاوی پتاسیم، ویتامین C و ویتامین A است و وجود این مواد در سیب احتمال پسر شدن نوزاد را افزایش می دهند.
  • آووکادو به دلیل دارا بودن پتاسیم، ویتامین B،A و C و کالری بالا شانس پسردار شدن را زیاد می‌کند. 

رژیم غذایی برای پسر دار شدن

  • خوردن استیک نیز می‌تواند بر جنسیت جنین تاثیر بگذارد. استیک گاو حاوی ویتامین B به خصوص B6  و B12 و همچنین روی و پتاسیم است و شانس پسردار شدن را بالا می‌برد.
  • کلم بروکلی در پسردار شدن تاثیر دارد، زیرا باعث کاهش اسیدیته و قلیایی کردن مایعات بدن می شود.
  • گوجه‌فرنگی هم در پسر شدن جنین موثر است؛ گرچه درصد قلیایی بودن گوجه‌فرنگی پایین است، اما حاوی میزان زیادی ویتامین و مواد معدنی است که منجر به زنده ماندن بیشتر اسپرم می شود. 

آیا تغذیه ماه اول بارداری برای زیبایی جنین موثر است؟ 

اساسا ماه اول بارداری، ماه قلب و برای تشکیل قلب است؛ یعنی ربطی به چهره و زیبایی ندارد. ( در این مقاله بخوانید برای تشکیل قلب جنین چه بخوریم) اما به طور کلی در تمام طول بارداری و حتی از پیش از بارداری، تغذیه در رنگ و لعاب جنین تاثیر مستقیم دارد. بنابراین بهتر این است که اگر در حال اقدام به بارداری هستید یا باردار هستید، در هر صورت رژیم غذایی خوب و سالم و ارگانیک داشته باشید تا نوزادی سالم و خوش رنگ و لعاب به دنیا آورید.

آیا تغذیه ماه اول بارداری برای زیبایی جنین موثر است؟

گرچه ماه دوم بارداری به ماه چهره معروف است، اما منظور شکل‌گیری چهره جنین و قرار گرفتن چشم و بینی و دهان و ... در جای خود است. در بین ماه‌های بارداری، ماه هشتم بارداری به ماه زیبایی معروف است و برای آن دستورات خاصی تجویز شده است که حتما در فرصتی بهتر در مورد آن صحبت خواهیم کرد. 

شیر زعفران، بادام و رازیانه، روغن زیتون، پرتقال، آناناس، به، هلو، توت‌فرنگی، عناب در بارداری، کاسنی، انار شیرین، کره، سیب، تخم مرغ، خربزه و غلات کامل از جمله مواد غذایی هستند که در زیبایی جنین تاثیر دارند. می‌توان از این مواد غذایی در هر دوره‌ای از بارداری استفاده کرد و عنوان تغذیه سالم ماه اول بارداری را به آنها داد. توجه داشته باشید که همواره و همیشه و در هر شرایطی حد اعتدال در مصرف هر ماده غذایی را رعایت کنید. در غیر این صورت نتیجه عکس خواهید دید.

با توجه به ضرر مصرف جگر در بارداری حتما در صورتی که در حال اقدام به بارداری هم هستید، از مصرف بیش از اندازه این ماده غذایی پرهیز کنید تا احیانا ضرری متوجه جنین شما نشود.

از بخور نخورهای سه ماه اول بارداری چه می‌دانید؟ 

بخور نخورهای سه ماه اول بارداری

اینکه دقیقا در سه ماه اول بارداری چی بخوریم؟ سوال بسیاری از مادران است که به تازگی جواب آزمایش مثبت بارداری خود را دریافت کرده اند. سه ماه اول بارداری برای حفظ بارداری اهمیت بسیار زیادی دارند. بیشتر خانم‌ها تا ماه‌های اول بارداری _ماه چهارم بارداری_ نمی‌توانند خوب و درست غذا بخورند، زیرا شدت هورمون‌های بارداری در این مدت زیاد است و مدتی طول می‌کشد تا بدن به حضور این هورمون‌ها عادت کند و آنها را بپذیرد. به طور کلی هر چیز سالم و مطمئنی که در اختیار دارید و میل به خوردن آن دارید، می‌تواند گزینه خوبی برای خوردن و تغذیه صحیح ماه اول بارداری باشد. به یاد داشته باشید که هرگز به سراغ غذاهای مانده و کنسروری نروید. اینگونه غذاها در تمام طول بارداری ممنوع هستند و می‌توانند برای جنین خطرناک باشند. 

مصرف میوه‌جات و سبزیجات برگ‌سبز، مغزهای مغذی، گوشت گوسفندی، ماهی، شیر و محصولات لبنی و هر ترکیب سالم دیگری به اندازه کافی و به صورت متعادل در تمام طول بارداری توصیه می‌شود.

همچنین مصرف ماهی‌های با جیوه بالا، جگر، کافئین، الکل، گوشت و تخم مرغ نیمه پخته، صدف خام در دوران بارداری توصیه نمی‌شود. 

دستورات ماه اول بارداری چیست؟

دستورات ماه اول بارداری می‌تواند شامل دستورات دینی و مذهبی و دستورات غذایی و تغذیه‌ای باشد. در ادامه هم به بهترین تغذیه ماه اول بارداری در کتاب ریحانه بهشتی و هم دستورات دینی این ماه اشاره خواهیم کرد. 

اساسا ماه اول بارداری بعد از هفته چهارم مشخص می‌شود. در واقع همه خانم‌ها، ماه اول بارداری، باردار نیستند و زندگی عادی و معمولی خود را دارند. هیچ کس دقیقا نمی‌داند که اسپرم چه زمانی تخمک را ملاقات می‌کند و لقاح رخ می‌دهد؛ اما در هر صورت ماه اول بارداری از اولین روز آخرین پریود شروع می‌شود. شما می‌توانید از دستورات زیر به عنوان بهترین تغذیه هفته اول بارداری استفاده کنید:

از جمله دستورات دینی و تغذیه‌ای برای ماه اول بارداری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خوردن سیب شیرین 
  • خوردن انار شیرین 
  • خوردن خرما
  • خوردن ترکیبات خون‌ساز
  • مصرف لبنیات در شب مثل شیر با خرما و پنیر با گردو
  • مصرف نخود
  • مصرف انجیر و مغزها به صورت خام
  • مصرف سبزیجات تازه و غذاهای فیبردار

تغذیه سه ماه اول بارداری در طب سنتی چگونه است؟

تغذیه سه ماه اول بارداری در طب سنتی چگونه است؟

در طب اسلامی و طب سنتی ماه اول بارداری، ماه آغاز فعالیت قلب است. از آنجا که انار خون‌ساز است، مصرف آن بسیار توصیه می‌شود؛ چنانچه انار موجود نبود، به سراغ غذاهای خون ساز دیگر بروید. همچنین خوب است که تغذیه زن حامله در ماه اول بارداری شامل لبنیات در شب مثل شیر با خرما و پنیر با گردو و سبزیجات باشد.

ماه دوم بارداری، ماه شکل‌گیری چهره جنین است. بادام منبع کلسیم است و بهتر است پودر شده و با شربت عسل معجون شود و میل شود. (در مورد فواید و مضرات خوردن عسل در بارداری در این مقاله بیشتر بخوانید) میزان کلسیم‌سازی این ترکیب زیاد است و مغز استخوان را پر می‌کند و منجر به تولید خون تازه می‌شود.

استفاده از گندم به صورت جوانه یا حلیم در ماه سوم بارداری توصیه شده است، زیرا حاوی مقدار زیادی ویتامین E است. ویتامین E در زیبائی مؤثر است. 

ممنوعات سه ماهه اول بارداری کدام اند؟

رعایت تمام ممنوعات تغذیه زن باردار در 3 ماه اول بارداری برای تمام زنان باردار واجب است؛ اما اگر به هر دلیل و به طور ناخواسته هر یک از این ترکیبات را در دوران بارداری خود مصرف کردید، نگران نباشید و استرس به خود راه ندهید؛ معمولا مقادیر کم و محدود استفاده از این ترکیبات مشکلی ایجاد نمی‌کنند. 

  • ماهی های دارای جیوه مانند شمشیرماهی، شاه ماهی و کوسه
  • صدف و تخم مرغ خام یا نیم پز
  • گوشت و مرغ خام
  • شیر غیرپاستوریزه
  • پنیرهای نرم مانند پنیر بری، فتا یا آبی که پاستوریزه نشده‌ است
  • جوانه‌های خام
  • میوه‌ها و سبزیجات که به درستی شسته نشده‌اند
  • پاپایا یا خربزه درختی
  • گوشت اندام (مغز، زبان، قلوه و…)
  • آناناس
  • انگور سیاه
  • کافئین بیش از حد
  • مواد بیش از حد قندی مانند دسر و نوشیدنی‌های شیرین

کلام آخر

تغذیه ماه اول بارداری معمولا برای همه زنان باردار تغذیه‌ای معمولی است، زیرا در این مدت بیشتر خانم‌ها از بارداری خود مطلع نیستند. در هر صورت بعد از اطلاع از بارداری، مهم این است که از همان اوایل بارداری، تغذیه خانم باردار در سه ماهه اول سالم‌تر از همیشه انتخاب شود، زیرا رژیم غذایی سالم‌تر سلامت مادر و جنین را به صورت توامان تضمین می‌کند.