معنی اسم نفس

 

نام دخترانه نَفَس با تلفظ/Næfæs/  و املا Nafas اسم عربی و لغتنامه دهخدا آن را دَم (هوایی که از دهان موجود زنده خارج شود)

و بازدم معنی کرده است. در اشعار شاعران اصطلاحا به معنی آواز، نغمه، بوی خوش و لحظه استفاده شده

وحافظ شیرازی فرموده‌است: 

نفس باد صبا مشک فشان خواهد شد

عالم پیر دگر باره جوان خواهد شد

فراوانی نام نفس در ایران10000 نفر و در جهان ۸۰۵۹۹ نفر است. 

نام‌های دخترانه هم‌آوا با نفس عبارتند از:

 نوا، نورا، نسیم، نارین، نرمین ، نیکو، نینا، نیکتا، نهال و نفیسه .

نام‌های پسرانه‌ همآوا با نفس نیما، نویان، نوید، نامی، نیرومند، نیرم و نریمان می‌باشند. 

 

ریشه اسم نفس

فراوانی اسم نفس

در حال حاضر ۱۷۱۹۱ نفر در گهواره با نام نفس ثبت نام شده اند.

نظر کاربران درباره اسم نفس

اسم دختر قشنگم نفس هست نفس مامانشه
مامان قلب من
من و همسرم چندتا اسم انتخاب کرده بودیم و نمیتونستیم تصمیممون رو نهاییش کنیم تا یک ماه مونده ب زایمانم خودم قطعی ب همسرم گفتم نفس و اونم قبول کرد و الان خیلی خوشحالیم از انتخابمون
مامان فندق
من از وقتی مجرد بودم اسم نفس خیلی دوست داشتم الان ی دختر ناز دارم ک اسمشو نفس گذاشتم شده نفس مامان
مامان نفس
خوشگل مامان اسمش محبوب مثل خودش😍❤️
مامان شاهان💙
من یه دختر دادم اسمش کیمیاس ۱۹ سالشه شوهرم همیشه سر به سرش میزاشت باهاش شوخی میکرد که اگه یه دختر دیگه داشته باشم اسمش و میزارم نفس بعد خداوند ما رو قابل دونست وبعد ۱۹ سال یه دختر دیگه بهمون داد و دخترم گفت بابا اسمش و بزاریم نفس این شد که اسمش و گذاشتن نفس و گرن من دوست داشتم اسمش و بزارم دنیا
مامان کیمیا و نفس
منم همیشه میگفتم اگر خدا بهم یه دختر بده اسمش می‌زارم نفس و اینکه گزاشتم و همه میگن دخترممم واقعا نفس
مامان علی
واقعا این اسم خاص و شیرینه من از روز آشنایی با خانومم داخل گوشیم هناس و نفس ذخیره کردم و حالا وقتی فهمیدم خدا بهم دختر داد اومدم این اسم انتخاب کردم
بابای نفس
اسم دختر منم نفس شد🤩🤩
مامان نفس
من بین اسم نفس 😍 نارمیلا 😍نازلی موندم کدومو انتخاب کنم برای دختر قشنگم ❤️
مامان نفس
اسم دختر من هم نفس شد❤️🥺
مامان نفس
ماهم اسم دخترمون رو نفس انتخاب کردیم 🥹😘😘😍
مامان نفس
دوستان بین اسم نفس و نیلا و رویسا کدومش؟ اسم خودم نفیسه هم میگن بذار نفس ولی نظر منفی شنیدم همه میگن یه جوریه بزرگ بشه زشته بنظرتون زشته ؟ در کل کدومش قشنگ تره
مامان نیلا
پیشنهاد همسرم بود،منم تایید کردم🥰شد نفس ما💙
مامان نفس
اسم دختر منم نفس ما کلی اسم با همسرم انتخاب کردیم و ب این نتیجه رسیدیم ک اسمشو بزاریم دلوین و تو کل خانواده همه میگفتن دلوین کی ب دنیا میاد تا این ک چند روز آخر زایمانم بود ب همسرم گفتم من از بچگی عاشق اسم نفس بودم اونم گفت قشنگه اما دلوین ک انتخاب کردیم قشنگ تره روزی ک بچه ب دنیا اومد همسرم رفت شناسنامه گرفت آورد وقتی شناسنامه رو دیدم زده بود نفس خیلی سورپرایز شدم
مامان نفس
من اسم دخترمو چی بزارم نفس یا پناه یا ماهلین کدومش بنظرتون قشنگه
مامان نفس 🥹💕
کوچولویه منم نفسه🥹🥹
مامان نفس
ما بین اسم نفس و هستی مردد بودیم و تا لحظه ای که به دنیا بیاد به هیچکدوم از اشناهامون نگفته بودیم وقتی به دنیا اومد باباش اسمش رو که روز قبل روی دستش تتو کرده بود به همه نشون داد و همه فهمیدن اسم دختر قشنگ ما نفس خانومه
مامان نفس جان
اول قرار بود اسم دخترمون بزاریم پناه تا چند مدت پناه صداش میکردم و برام لگد میزد ولی متاسفانه به آدم حسود اسم پناه برای دخترش که زود از بچه ما بدنیا آمد گذاشت و ما تصمیم گرفتیم بزاریم نفس و نفس مامان و بابا صداش کنیم🫠🥹💗
مامان نفس
قراربوداسم پرنسسمون سویل باشه امااصلابه دلم نمیشست دوست نداشتم این اسمواماشوهرم میگفت فقط سویل تااینکه یه ماشین خریده بودازشیرازگفت اسم دخترصاحب ماشین نفس بودگفتم وای چه اسم قشنگی میشه ماهم نفس بزاریم گفت ارع نفس میزاریم این شدکه اسم نفسوبرانفسمون انتخاب کردیم.
مامان نفس
همسرم اومد یهو گفت یهو یه اسم اومد تو ذهنم تو راضی بذاریم نفس، منم اشک تو چشام جمع شد،اسم قشنگیه
مامان نفسِ بابا
من از وقتی فهمیدم نی نی دختره خیلی اسم پیشنهاد دادم ولی همسر و دختر م موافقت نکردن تا اینکه همسرم یه روز اسم نفس رو پیشنهاد داد که به دل هر سه مون نشست و شد نفس زندگیمون
مامان نی نی
منو همسرم بعد دوتا پسر که خدا بهمون داد سومی شکر خدا شد دختر منم خیلی اسم انتخاب کردم ولی همسرم گفت نفس منم خوشم اومد ایشالله دوماه دیگه به دنیا میاد🙂
مامان دیانا🩷😘
من و همسرمم نفس رو انتخاب کردیم😘😍🌺❤️
مامان نفس
منم از وقتی فهمیدم باردارم و نی نی نازم دختره رفتم دنبال اسم پیدا کردن وسط اسما یهو نفس به چشمم خورد انقد به دلم نشست که نگم براتون بنظرم قشنگترین و برازنده ترین اسم برای نفسمه نفس مامان باباشه البته که نفس کل فامیل هم هست انقد که دوسش دارن دخمل نازمو😍
مامان نفس خانم👼♥️
من اسم نفس رو دوست داشتم ولی بین اسم نفس و آیه و عسل مونده بودم ک شوهرم تو آخرین لحظه همون نفس رو انتخاب کرد الان شده نفس من و باباش🥰🥰
مامان نفس
سلام دخترا نظرتون در مورد اسم ژیوا چیه برا دخترم
مامان راز
بهترین اسمه وقتی صداش میزنم نفس حس خوبی بهم دست میده
مامان نفس
منم 1ماه بارداربودم نمیدونستم اماحسش میکردم تایه روزرفتم آزمایش دادم مثبت بودیه پسردارم الان12سالشه بعداز11سال ونیم باردارشدم تا7ماهگی دنبال اسم میگشتم امابین چنداسم دودل بودم نیلا نفس ونورا امانفسوانتخاب کردم گفتم میخوام نفس همه باشه حتی وقتی شوهرکرد شوهرش مادرشوهرش میخوان صداش کنن بگن نفسم. حالاهم واقعانفس همه شده. ازبس پیش همه عزیزوشیرینه ماشاالله
مامان سیده نفس یوسفی
قبل از بارداری ،همسرم همیشه میگفت دوست دارم بچه اولمون دختر باشه. از همون روز که فهمیدیم باردار هستم گفت بچه مون دختره و از همون روزای اول با اینکه جنسیت مشخص نبود چندتا اسم دختر انتخاب کردم و اسم نفس تو اولویت بود و شوهرم هم پذیرفت و چندماه بعد خانواده هامون منو بخاطر اسم دودل کردن و دیگه هرچی اسم پیشنهاد دادم شوهرم نپذیرفت چون توی این 9 ماه همش از روی شکمم باهاش حرف میزد و صداش میزد نفسِ بابا.الانم اسم دخترمون نفس هست و شده نفس و همه کسِ منو باباش🥰😍💖
مامان نفس
سلام من بین اسم نفس و ماهلین و نیلا موندم نظرتون چیه
مامان نفس
اسم دختر جان منم نفس و خودم انتخابش کردم و باباشم خوشش اومد
مامان فرشته ها🧚‍♀️❤️
سلام خوب هستین من باردارم برا اسم دخترم نفس در نظر گرفتم خیلی خوشم میاد از این اسم ولی اطرافیانم میگن خوب نیس یکم دلسرد شدم همسرم میگه بزاری رستا میشه کمکم کنین بین اسم رستا و نفس
مامان محمد مهدی
اسم دخترم نفس'انتخاب این اسم باپسرم بود علتش هم میگه چون مثل نفس کشیدن بودنش هدیه اس از طرف خدا❤️
مامان نفس
اسم نفس رو پدرش از مجردیش انتخاب کرده بود و با من در میون گذاشت واز زمانی که فهمیدیم بچمون دختره به همه گفتیم اسمش نفس خانوم نفس بابا و مامان خواستیم اسمش همون قربون صدقه رفتن باشه
مامان نفس
همیشه فک میکردم ی اسم عجق وجق برای بچم بزارم ولی وقتی باردار شدم دنبال انتخاب اسم بودم دیدم هیچی با ارزش تر از نفس کشیدن نیست نفس نباشه انسان هم وجود نداره گفت با ارزش ترین و برازنده ترین اسم برای دخترم نفس
مامان 🎀Nafas🎀
نفس خیلی اسم قشنگی هست همسرم پیشنهاد داد منم استقبال کردم .الآنم هربار اسم دخترمو صدا میکنم ذوق میکنم.نفسم دنیامه
مامان نفس
نفس تنها دلیل نفس کشیدن منو باباشه چون نفسمون به شماره افتاد تا خدا بعد 25سال انتظار نفس رو بهمون داد پس دیوانه وار عاشق اسم نفس و خود نفس هستیم .
مامان نفس
من از قبل بارداری اسمه دوست داشتم وقتی فهمیدم باردارم تنها اسمی که تو ذهنم بود وبه دلم مینشست اسم نفس بود وبه هیچاسمه دیگه ای فکر نکردم
مامان نفس
من خودم عاشق اسم نفس بودم ولی همسرم میگفت قدیمیه تا اینکه به این نتیجه رسیدیم که چند تا اسم انتخاب کنیم و تو نه ماهگی اونا رو نام ببریم و به هر کدوم که واکنش نشون داد و لگد زد اسمش همون بشه که خدارو شکر دو بار امتحان کردیم و هر دو بار با شنیدن اسم نفس لگد میزد و این شد که بلاچه خانم ما هم اسمش شد نفس🥰🥰🥰
مامان نفس
نفسم،😍اسمشو خودم انتخاب كردم، همسرم هم موافقت كرد نفس با اومدنش به زندگيم يه نفس تازه بخشيد، واي كه چقدر اسمش برازندشه، نفسم، جونم، عشقم
مامان نفس