معنی اسم آراد

نام پسرانه آراد با تلفظ /ārād/ و املا Arad  به زبان پهلوی آرای و آراینده و در لغتنامه دهخدا نام فرشته‌ای است

کارگزار دین و اداره امورجهان که متعلق به روز آراد (بیست وپنجمین روز از هر ماه شمسی)  بوده که آن را آرد نیز می گویند. 

در این روز لباس نو برش زدن و نو پوشیدن را نیک، و سفر و جا به جایی و تغییر و دگرگونی را شوم می‌دانستند.

 همچنین نام یکی از شهرهای کشور رومانیا در کنار رود مرس است.

در بعضی فرهنگ لغات غیر ایرانی، آن را نامی پارسی به معنی خالص و ناب (pure)، پاک (clean)، مقدس (holy) و نام

فرشته‌ای در آیین زرتشتی دانسته‌اند.

فراوانی آراد تاکنون ۳۶۰۳۹ نفر است. 

نام‌های هم‌آوا دخترانه برای آراد عبارتند از:

آرام، آوا، آسوده، آدینه، آرزو، آزاده ، آریانا ، آمیتیس ، ارمغان و آنیا.

نام‌های پسرانه‌ هم‌آوا برای آراد:

آرش، آرمان، آریا، آرتا، آزین یا آذین ،آرشام ، آرسین و آیهان هستند.

ریشه اسم آراد

فراوانی اسم آراد

در حال حاضر ۹۳۳۰ نفر در گهواره با نام آراد ثبت نام شده اند.

نظر کاربران درباره اسم آراد

من و شوهرم وقتی این اسمو شنیدیم خیلی خوشمون اومد مخصوصا چون شبیه اسم خودم آرزو هم هست ولی الان ک‌میبینم آراد خیلی زیاد شده یه جوری شدم از هر ده تا بچه چارتاش آراده انگار😑البته من این اسمو دوس دارم به هر حال
مامان آراد
منو همسرم اولین اسمی ک خوشمون اومد آراد بود و معنای اسم آراد هم خوندیم خیلی خوشمون اومد و تصمیم گرفتیم که آراد بزاریم اسم پسر قشنگمو جان منی آراد مامان
مامان اراد
سلام من و همسرم دنبال بهترین اسم واسه پسرمون بودیم خلاصه بعد از کلی تحقیق و جست و جو آراد رو انتخاب کردیم چون هم معنی قشنگی داره و هم کوتاه و خوانا ست
مامان آراد
منوبابای آراد خیلی اختلاف نظرداشتیم من عاشق اسم آرادبودم وباباش اشکان،خیلی تحقیق کرد دیدکه اسم اشکان خیلی زیاده وآرادخیلی جدیدترو به روزترازاسم اشکانه وریشه واصالت فارسی وایرانی داره،درآخرهم بانظرمن موافقت کردواسم آرادقشنگمونوانتخاب کرد😍💪،آرادیه تیکه ازقلبمونه🫀 که خدابه مالطف کردو بهمون بخشیدش🥹🫶،خداهمه بچه هاروبرای پدرومادراشون حفظ‌کنه،آرادزیبای ماروهم همینطور،آمین🙏💙
مامان آراد
منو بابای آراد اسمای مورد نظرمون و نوشتیم جدا جدا برگه هارو تا کردیم بردیم حرم امام رضا شانسی دادیم یکی از خادما یک برگه رو انتخاب کنه که آراد جانم انتخاب شد🥰
مامان آراد🩵
قربونش برم قوت قلب مامانشههه😍 آراد
مامان آراد
سلام من تومحرم بود رفته بودم عزاداری امام حسین که دیدم یه پسر کوچولوی بامزه دیدم خیلی ناز بود بعدمامانش که صداش زد دیگه همونجا خوشم اومد ازاسم آراد دیگه تصمیم گرفتم اگه خدا بهم پسرداد اسمشو می‌زارم آراد واینکه ازمعنی اسمش قشنگه جوانمرد فرشته‌ای است موکل بر دین تدبیر امور ومصالحی که بروز آراد متعلق است دیگه اسم یکی از درهای بهشته
شهلا
اسم پسر منم آراد قربونش برم الان دومین بار باردارم نمیدونم جنسیت چیه اسم دختر و پسر بهم پیشنهاد میدید
مامان آراد و مهراد🧿
قندیل منم آراد هست 😍😍😍😍
مامان آراد
چیزی دیگه نمونده تا زایمانم دوست دارم اسم پسرمو آراد بزارم امیدوارم خودش همیشه از اسمش خوشش بیاد
مامان آراد🩵
منم بین اسم آرین و آراد مونده بودم ک اسم آراد رو انتخاب کردم و الآنم خیلی دوسش دارم
مامان آراد
منم قصد کردم‌که اگه پسر دار بشم اسمشو محمد آراد بزارم ❤
مامان محمد آراد
وقتی‌مجردبودم همیشه میگفتم اگه یه روز پسرداربشم اسمشو‌میزارم آراد همسرم میگفت آروین من میگفتم‌آراد آخرم حرف من شد،قربون خودش و اسمش برم
مامان آراد
پسر قشنگ منم آراد دورت بگردم نفس مامان🥺🧿
مامان آرام وآراد
اسم پسرم آراد هست و داداش کوچولوش دو ماه دیگ ب دنیا میاد میخایم اسمشو بزاریم آرین بنظرتون خوبه اسم آرین ب انتهاب آقا آراد هست
مامان آرین
آراد مامان قوت قلبمی مادررر🥺🥺
مامان آراد
من به خاطر این اسم پسرم گذاشتم آراد هم به دخترم که اسمش آوا بیاد هم به خاطر اینکه فرشته خوبی‌هاس همه هم مخالف این اسم بودند اما الان هم از انتخابش پشیمون نیستم
مامان آوا و آراد
اسم فرشته کوچولوم رو آراد گذاشتم هم خودش خوشگله هم اسمش هم وزن اسم همسرمم هست❤❤
مامان آراد
.منم اولین بار که این اسمو دیدم بخاطر شکیل و ساده بودنش و معنی قشنگش و مهمتر از همه پارسی بودنش، عاشقش شدم..بعدها خوندم نام فرمانده ای دلیر در ایران باستان هم آراد بوده که باعث شد بیشتر دوسش داشته باشم، و چقدر این اسم باشکوه برازنده ی پسر ایرانی هست..
مامان نلین
من اول قرار بود اسم پسرم و بزاریم امیر یک هفته هم به اسم امیر صداش می‌زدیم ولی شبی که قرار بود برای شناسنامه بریم تصمیم گرفتیم اسم شو بزاریم آراد و خیلی بیشتر این اسم دوست دارم
مامان آراد
اسم پسر منم آراد هس زمانی ک من گفتم همه مسخره کردن ولی وقتی معنیشو اون موقع گفتم استقبال کردن وخوشحالم ک از تصمیمم کوتاه نیومدم
مامان آراد
من و شوهرم قبل از اینکه بچه دار بشیم ،یه اسم دخترونه و یه اسم پسرونه انتخاب کردیم و خدابهمون پسر داد ک اسمشو اراد انتخاب کرده بودیم🥰😍
مامان رها
از قببل ازدواجم میگفتم پسر دار بشم اسمشو میزارم آراد چون همیشه حتی تو رمانا بهترین شخصیتو داشت منم عاشقش بودم😍بعدا هم عاشق معنیش شدم هم معنی با اسم امام علی بود و من صد برابر عاشقش شدم
مامان آراد
بخشنده و جوانمرد از معانی زیبای اسم آراد هستنتد
مامان آراد
جوانمردی یک ازصفات حضرت علی علیه السلام بود
مامان Arad👩‍👦❣️
آراد اسم یکی از درهای بهشته....
مامان آراد
سلام...معنی اسم آراد یعنی فرشته ای پاک ک بر دین و آیین نازل است...و یکی از القاب حضرت علی میشه...و دلیل انتخاب ما هم جز اینا این بود ک اسم شوهر من جواده دوس داش ی اسمی انتخاب کنه ک هم آوای اسم خودش باشه خلاصه ک اخرش گذاشتیم آراد البته ک آراد انتخاب خودم بود و اینکه اسم خیلی خاص و جذابیه...😊
مامان 🧡Aradkhan🧡
من تا ۳ روز از بدنیا اومدنش بین متین و آراد دو دل بودم ولی آخرش آراد به دلم نشست و روز ی که شناسنامشو گرفتیم آراد رو انتخاب کردم😍😍😍
مامان آراد
اسم دخترم رو گزاشتم آناهیتا (الهه خوبی ها و پاکی ها) فقط فهمیدم کوچولوی دومم پسره خیلی از اسم آراد خوشم میومد جوانمرد بزرگ ، به اسم دخترمم میومد، مختصر و خوش آوا هم بود
مامان آراد
قبل از بارداری اسم آراد جون رو انتخاب کردم برام جذاب بود معنی جوانمردی و اینکه اسم فرشته هستش
مامان آراد
جوانمرد بودنش،فرشته ای که بر امورات ما موکل هست
مامان آراد
همسرم اسم آراد رو پیشنهاد داد ومن وقتی معنی اون رو شنیدم خیلی خوشم اومد چون هم اسم اصیل ایرانیه هم اسم فرشته موکل خوبیهاست .راستی آراد من یه خواهر دوقلو داره اسم اون آرمیتا هستش
مامان آراد
بخاطر آراینده بودن انتخاب کردم
مامان آراد
سلام من تموم زنوگیم آرادهستش قبل ازاین که به دنیابیاددوتااسم براش انتخاب کردیم آرادواهوراولی وقتی بیمارستان رفتم حسابی دردداشتم همش صداش میکردم آرادجون 😍😍😍
مامان آراد
یه شب با همسرم نشسته بودیم توی بارداریم، یهو گفتم اسم پسرمونو بذاریم ماهان؟ اونم گفت ارهههه، خیلی قشنگه، در عرض 5 دقیقه انتخاب کردیم تموم شد رفت، الانم خیلی خوشحالیم😍🥰💕
مامان سید ماهان حسینی
من گفتم اگرپسرباشه اسم بردیاانتخاب کرده بودم یروزشوهرم گف یه اسم جدیدگفتم چی؟؟؟گف ارادمنم گفتم خوبه...البته هنوزجنسیت معلوم نبود.وقتی معلوم شدپسره منم به اسم دیگه ایی فکرنکردم.گفتم خوبه هم جدیده هم راحت تلفظ میشه وخیلی طولانی نیست وبه فامیلیش میاد ارادعسکری
مامان پسرم
من همیشه عاشق این اسم بودم که واسه پسرم باشه و بنظرم تموم معنی های این اسم جذابه😍
مامان آراد
من دوستم یه پسر داشت به اسم آراد به خودم. میگفتم چقدر شیک و باکلاسه اسم پسرمو گذاشتم آراد. ماه منه عشق منه😀😘
مامان آراد
اسم پسرک ناز منم آراد،من و همسرم وقتی فهمیدیم بچه مون پسره اسما ی زیادی انتخاب کردیم که به فامیلیمون هم بیاد چون دختر عمو پسرعموییم،تاریخ ازدواجمون ۲۵ بهمنه چون یکی از معانی آراد ۲۵ مین روز از ماه شمسی رو در زمان پهلوی آراد میگفتن برامون خیلی جالب بود و اینکه تلفظ راحتی داره،بالخره اسم گل پسرمون رو آراد گذاشتیم😍
مامان آراد
از دوران مدرسه...
مامان آراد