معنی اسم آیهان

نام پسرانه آیحان با تلفظ /ajh' an/ و املا Ayhan  ترکی و مرکب از:

  آی( ماه ) + حان یا خان (رئیس، رهبر، سلطان، حاکم، ایل بگ، امیرو بزرگ خانه یا سرا ) و به معنی پادشاه ماه یا ماه سلطان است.

حرف خ در زبان ترکی استانبولی به ح تبدیل شده و خان، حان تلفظ می‌شود.

جستجو برای یافتن ریشه و معنی این کلمه با دو املای ایحان و ایحان در لغتنامه دهخدا و فرهنگ فارسی معین به نتیجه نرسید.

بعضی از سایت های غیر ایرانی، این نام را مختص مسلمان‌ها دانسته و آن را مترادف بنده راستین پروردگار(A true servant of Allah) دانسته‌اند.

بعضی دیگر معتقدند که ترکان بعد از معجزه شق القمر توسط پیامبر اسلام، آن حضرت را به این لقب (مالک ماه، فرمانروای ماه و ...) نامیده‌اند.

به نظر می‌رسد در کشور ترکیه آیهان برای نام کوچک و نام خانوادگی استفاده می‌شود.

مانند ایحان آیدان (Ayhan Aydan )خواننده اپرا، دِوران ایحان(Devran  Ayhan ) فوتبالیست و بسیاری دیگر.

این نام مورد تایید سازمان ثبت احوال اما هیچ معنی و فراوانی برای آن ذکر نشده‌است.

نام‌های هم‌آوا دخترانه  برای آیهان یا ایحان عبارتند از:

آرشیدا، آرمیتا ، آتنا ، آیسان، آیدا ، آسنات ، آیلار، آیتک یا آیتکین و آیناز

نام‌های پسرانه هم‌آوا برای آیهان :

آراد ، آرسین ، آرمان ، آرشام ، آراس ،آرمین و آروین هستند.

 

ریشه اسم آیهان

فراوانی اسم آیهان

در حال حاضر ۱۵۲۴۲ نفر در گهواره با نام آیهان ثبت نام شده اند.

نظر کاربران درباره اسم آیهان

اسم پسرم آیهان هست واقعا خیلی اسم خیلی زیبایی هست انشالله همه ی آیهان ها سلامت باشن❤️❤️
سونیا
خیلی اسم زیبا و دلنشینی هست اسم پسرمنم آیهان
مامان آیهان
اسم پسر بزرگم عرفان هست وقتی دومی رو باردار شدم اطرافیان پیشنهاد اسم عارف رو کردن ولی من توی دلم آیهان دوست داشتم موقع شناسنامه همسرم گفت چی بزاریم گفتم پدرخدابیامرزت عارف دوست داشتن گفت تو زحمتشو کشیدی دل خودت چی میخواد گفتم آیهان دوست دارم و این شد که اسم ماه من آیهان شد❤️
مامان آیهان
اسم آیهان خیلی زیباست ولی ما تو فامیل چون نشنیدن همش میگن این اسم سخته و اینا من کار خودمو کردمو آیهان گزاشتم ایشالا پسرم اسمش ترکیه خودشم بره به ترکیه😂😍😍
مامان آیهان کوچولو
خیلی آیهان زیاد شده به قدری که توی مهد پسرم ۳ تا آیهان هست جای علی و حسین که مدرسه هامون زیاد بود رو گرفته لطفا مامان های جدید اسم های جدید تر انتخاب کنین
مامان قندک
پسرم ۱۲سالشه و جز اولین آیهان های ایرانه.تو شهر ما سال ۹۴ثبت احوال خیلی خیلی اذیت کرد تا ثبتش کنن.انواع بهانه ها رو میاوردن.اما ما از روزی که فهمیدیم پسره، فقط آیهان صداش میکردیم،حتی اطرافیان هم آیهان صداش میکردن بااینکه هنوز بدنیا نیامده بود.واقعا اسمش برازنده خودش هست. مرد زیبارو...
مامان ائل آی و آیهان
پسرم سه سالشه اسمش آیهان خیلی اسمشو دوست دارم
مامان آوینا
من خیلی دوست داشتم اسم پسر مون رو علیهان بزارم ولی ثبت احوال ثبت نکرد همسرم هم اونجا زنگ زد گفت آیهان گذاشتیم
مامان آیهان جون
وقتی مجرد بودم اسم ایهان رو دوست داشتم ازدواج کردم و باردارشدم دوست داشتم پسرباشه ک آیهان بزارم و خدا بهم پسرداد اسمشو آیهان گذاشتم
مامان آیهان
منم دوست دارم اسم پسرمو آیهان بزارم ولی فکر کنم ممنون شده
مامان سحر
اسم گل پسر منم آیهان😍
مامان آیهان
اسم پسر منم ایهان هست الان پنچ ساله هست
مامان آیهان
منم اسم پسرم وآیهان گذاشتم
مامان آیهان
کسی هست که به تازگی اسم آیهان رو گذاشته باشه
مامان آیهان
من عاشق اسم آیهانم الان ک خدا بهم یه پیر سالم و سلامت داده اسمشو گزاشتم آیهان
مامان آرمین جون
یه اسم که به ایهان بخوره پسر
مامان مامان سارا
اسم پسر منم آیهانه😍🌙 بین بردیا و آیهان مونده بودیم که آیهان انتخاب شد👶🏻🍂🌙
مامان آیهان
من اسم دخترم آیه است ، خیلی دوست دارم اسم هاشون شبیه هم باشه ، بعد که مجدد باردار شدم و فهمیدم بچه ام پسره اولین اسم آیهان اومد به ذهنم الان ۲ تا بچه به اسم های آیه و آیهان دام
مامان آیهان مامان
من همیشه عاشق اسم آیهان بودم وقتی پسر شد گفتم حتما میزارم ایهان و گذاشتم 😍😍
مامان آیهان
من از وقتی که مجرد بودم از این اسم خوشم میومد با خودم میگفتم یه روز پسر دار بشم اسمش رو میذارم آیهان و همینطور هم شد😍😁🩵✨️
مامان آیهان🌙🧸
اسم اقاپسرمنم آیهان هست همینکه فهمیدم باردارم گفتم اگه پسرش آیهان اگه دختر شد یاس
مامان آیهان
سلام مامانا 🖐🏻من از اسم ماهلین خیلی خوشم میاد اگر نینیمون دختر شد حتما اسمشو ماهلین میزارم 😍 ولی اگرپسرشدبین هامین و آیهان نمیدونم کدومو انتخاب کنم جفتشو خیلی دوست دارم 😍میشه نظر بدین؟
F♡M
ماهم دوسال پیش اسم پسرم قشنگمون رو آیهان گذاشتیم و خیلی هم اسمشو دوست داریم چون تو فامیلم تکه
مامان آیهان
من قبل از اینکه باردار بشم اسم آیهان خیلی به دلم نشست الان خدا بهم یه پسر کوچولو داده که اسمش بزار آیهان
مامان آیهان
سلام من ازوقتی فهمیدم بچم پسره دیه دنبال اسم پسرونه بودم تااینکه چشم خوردبه اسم آیهان دیه همونجااین اسم به دلم نشست هرکی هراسمی میگفت میگفتم نه اسم پسرقشنگم آیهانه دیه باباشم دوست داشت این اسموآخرم گذاشتیم آیهانی عشق مامانش
مامان آیهان
خیلی ازاین اسم پرنیان
مامان پرنیان
اسم پسر قشنگ منم ایهان 🥹👶🏻❤️ چند روز اول که به دنیا اومده بود اسمش یه چیز دیگه بود و با اون اسم صداش میکردیم اما روزی که قرار بود شناسنامه بگیریم براش پشیمون شدیم و اسم ایهان و انتخاب کردیم و از این بابت خوشحالم واقعا خوش نام باشی پسر قشنگم 😘👶🏻
مامان ایهان 👶🏻
اسم دختر قشنگم آیسان هستش و قرار اسم پسر عزیزم هم آیهان باشه💕
مامان آیهان
سلام من اصلا اسم براش انتخاب نکرده بودم یهویی باهمسرم بین سه تااسم ایلهان و، ویهان ،ایهان رو انتخاب کردیم .ازاولش صداش میکردیم لوبیا🙂
مامان ayhan
سلام من متاهلم اما بچه هنوز ندارم به امید خدا اگه یه روزی پسردار شدم اسمشو میزارم آیهان
zizi
اسم پسر نازم آیهان..یعنی پادشاه ماه .لقب حضرت محمد
مامان 💙آیهان 💙
اسم من مهسا هستش و به معنى مانند ماه،اسم پسرمم آيهان گذاشتم كه معنى پادشاه ماه رو ميده😍جوجه من پادشاه مامانشه
مامان آيهان
اسم من آیسان هست و اسم پسرمو هم آیهان گذاشتم البته اینوهم بگم خانواده خودم همه اسم هامون به ن ختم میشه پدرم حسین،مادرم سوزان،داداشم آرمان
مامان آیهان
من ۲۵هفته باردارم و تصمیم دارم اسم پسرم و آیحان بزارم.بنظرتون قشنگه؟؟؟
مامان آیحان
۲شب مونده بود به زایمانم این اسم رو انتخاب کردیم وتوی اون ۹ماه قبلش که بارداربودم شاهان صداش میکردم ولی یهو از اسم آیهان ومعنی قشنگش خوشمون اومد واینکه اسم پسر بزرگم آرمین هست به این هم خیلی میومد بخاطر همین اسم قشنگ پسرم شد آیهان‌...وواقعا راضی هستم از انتخاب اسمش ..خودش مثل ماه می مونه بس ک زیبا و جذاب این پسر..
مامان آیهان
اسم پسر منم آیهانه خیلی دنبال اسم شیک و تک بودم و این اسم قشنگ رو انتخاب کردم
مامان آیهان
سلام به همگی ما از هفته ۳۶ بارداری تصمیم گرفتیم که اسم گل پسرمونو بزاریم آیهان اسم های مختلفی تو این مدت انتخاب کردیم که در تهایت آیهان رو انتخاب کردیم به معنای پادشاه ماه دلیل انتخابشم این بود که معنی اسمشو دوست داشتم یه معنی کامل و زیبا بود 😗 الان آیهان کوچولوی مامان نزدیک چهار ماهشه و خوشحالم به خاطر داشتنش و خدارو شاکرم که منو لایق مادری دونست و این قلب کوچولو رو به ما هدیه داد 😍
مامان آیهان
من کاملا ازاسمی که برای پسرمون انتخاب کردم راضی ام هم اسمش هم معنای خاصش ی اسم اصیل ترکی استانبولیه پادشاه،ماه.خیلی دنبال ی اسم خاص می گشتم ک بلخره وسطای بارداریمون باکمک همسرعزیزم تائید شد و اینک ما ازاون به بعد پسرتودبیمونو آیهان صدامیزدیم🤴🤴😍😍😘😘
مامان آیهان
اول اینکه ما اهل تبریزیم و آذری زبانیم برا همین دوس داشتم اسم ترکی بذاریم آیهانم چون معنی بسیار زیبایی داشت به معنای پادشاه ماه انتخابش کردیم
مامان آیهان
منم اسم پسرمو خودم انتخاب کردم همسرمم از انتخابم خوشش اومد... معنیشو دوس داشتم ک پادشاه ماه یا ماه سلطاه بود... الان هم وجودش شده پادشاه خونمون❤️ و اینکه ریشه ترکی داره ک خودمونم ترک زبان هستیم 😍
مامان آیهان