معنی اسم رستا

نام دخترانه رُستا با تلفظ/Rostā/ و املا Rosta و یا با تلفظ / Ræstā/ و املا Rasta، دارای معانی متفاوتی است.

نام رُستا یا رستاق در لغتنامه دهخدا مخفف روستا به معنی دیه (دِه)  است.

بسیاری از وب سایت‌های مربوط به نامگذاری از جمله سایت ثبت احوال، رَستا (فعل رَست + ا (پسوند)را معادل

رستگار شده، رهایی یافته و خلاص شده از بند دانسته‌اند هر چند که لغتنامه معادل رَستار را برای رها شده آورده است.

لازم به ذکر است که رَستاک در ایران نام گروه موسیقی معروفی می‌باشد.

ثبت احوال فراوانی رُستا یا رَستا  تاکنون ۳۹۲۲ نفر است.

همچنین رَستاک / Rastāk/ (شاخه تازه ای که از بیخ درخت روییده ) با فراوانی ۱۰۱ نفر، شکل دیگری از رستا است.

 نام‌های هم‌آوا دخترانه برای رستا عبارتند از:

رها ، رومینا ، ریحانه ، ریما ، رایحه ، رامیلا ، رامونا ، راحیل و رودابه.

نام‌های پسرانه هماوا برای رستا :

رسام ، رستم ، رایان ، روشن ، رامین و رادین هستند.

 

ریشه اسم رستا

فراوانی اسم رستا

در حال حاضر ۱۰۵۲۸ نفر در گهواره با نام رستا ثبت نام شده اند.

نظر کاربران درباره اسم رستا

منم اسم پسرم آرسام هست و دخترم رو رستا انتخاب کردم. الان که پیام هاتون رو در مورد بازخورد اسن رستا شنیدم بیشتر مصمم شدم که همین اسم بمونه برای دخترم. 😍 امیدوارم که به سلامتی به دنیا بیاد و آینده ای روشن داشته باشه ❤️
مامان آرسام و رستا 😍
اسم دختر بزرگ من رها هست و همیشه میگفت مامان اگه خدا بهم آجی بده اسمشو بزاریم رستا و البته اولین بار از سریال دل این اسم زیبا رو شنیدم و منو رها و باباش عاشق این اسم شدیم الانم رستاخانوم قلب هممونه چراغ خونمونه😍😍😍
مامان رستا ❤️🩷
فعلا اسم دخترمو رستا انتخاب کردیم تا ببینم اگ پشیمون نشدیم
مامان رستام✨
سلام من تو تلویزیون اسم رستا رو دیدم خوشم اومد تصمیم گرفتم اگه خدا روزی بهم دختر داد اسمش رو بزارم رستا
مامان رستا خانم
دوتای دخترای بزرگترم اسمشون حسنا و یسنا هست خیلی دنبال اسمی بودیم ک هم آوا باشن باهم و معنیش به دلمون بشینه بعد کلی تحقیق به اسم رستا برخوردیم ک دختر سوممون شد رستاخانوم🤩
مامان رستا
اسم پسرم رامین هست وهمیشه دوست داشتم بچه بعدیم دختربشه ولی این که اسم ها بهم بیان هم خیلی برام مهم بود بعد از ۱۲ سال حامله شدم دختر واسمشو رستا گذاشتم اسم بچه هام رامین ورستا هست خیلی اسم هاشونا دوست دارم
مامان رستا
اولین باز که اسم رستا رو شنیدم از سریال دل بود خیلی به دلم نشست وعاشق دختر بودم همیشه میگفتم اگه دختر دار بشم اسمش میذارم رستا اما فراموش کردم تا اینکه بعد سالها باردار شدم ودختر شد انگار قسمت دخترم همین رستا بود چون داداشش اسمش انتخاب کرد ومن به نظرش احترام گذاشتم ویادماومد که خودمم این اسم چندین سال پیش انتخاب کرده بودم
مامان رستا
من اسم دختر بزرگم رها گذاشتم اینم میخوام بزارم رستا که هم آوا باشن
مامان رها
رستا تهنا و بهترین اسمی ک میتونستم انتخاب کنم و مطمئنم ک هرگز پشیمون نمیشم معنیش میشه ازاد رها و امید وارم همیشه از هر مشکل و گره و گیر گرفتاری رها باشه و همیشه ب خوشی هااا و بهترینا گره بخوره ❤🥰❤💋💓
مامان رستا♡
سلام ب همه باردارم شوهرم اسم رستا رو انتخاب کرده بنظرتون اسم خوبیه؟ دودلم
مامان رستا
خوش صدا و خوش معنی بود . به معنای رستگار شده . هم در سریال دل شنیدم نقش اصلی فیلم اسمش رستا بود . هم ابنکه اسم من ستاره هستش و شبیه اسم خودم بود انتخاب کردم و به همسرم گفتم موافقت کرد
ستاره
رستا چون به اسم پسرم میومد گذاشتیم رستا اسمش با اسم باباش یه معنی داره من هم عاشق اسم رستا بودم😘🧡💜
مامان رستا کوچولو
اسم رستارو دوس دارم بنظرتون اسم قشنگیه؟؟
مامان رستا🌸
اسم رستا بهتره یا دلسا
مامان دلسا
رستا رو انتخاب کردم چون معنیش میشه آزاد رها و این بهترین حس دنیاعه
مامان رستا
منم اسم دختر م رستا گذاشتم معنی خوبی داره و شیک هست
مامان پاستیل
رستا فرزند دوم منه از وقای که باردار شدم نمیدونستم که دختره یا پسر وقتی به شکمم دست میکشیدم هی خود به خود میگفتم رستا بالام که اونم خوشبختانه دختر شد واسمشو رستا گذاشتیم
مامان رستا محمدی
من آسم دخترم رو تو آسانسور بیمارستان رستا گذاشتم به کسی هم تا اون موقع چیزی نگفته بودم
مامان رها و رستا
من اسم رستارو مامانم انتخاب کرد وبسیار زیباست،به معنیه آزادگی،آرامش،تندرستی،نجابت،شجاعت،فهمیدگی و دوست دار این صفات خداست،به امید آینده ای زیبا.
مامان رستا
اسم دختر منم رستا هست بنظرم معنی خیلی قشنگی داره و به دل میشینه اسم رستا رو باباش انتخاب کرد تا متوجه شد من باردارم گفت دختر بود رستا پسر بود کسری واینطوری شد که دختر زیبای من اسمش رستا شد😊
بابای رستا
من کامنتا رو خوندم که خیلیا از روی فیلم دل انتخاب کردن رستا رو. من این فیلم رو ندیدم. ولی برای انتهاب اسم شبها با باباش مینشستیم کتابچه اسم مرور میکردیم. از الف تا ی هر شب یه حرفی رو میخوندیم و اونایی که خوشمون میومد یادداشت میکردیم. سر آخر با حذف و اینا حدود ۷ تا اسم باقی موند، شروع کردیم تکرار کردنشون در طول روز که ببینیم با کدومش راحت تریم... یکی یکی حذف شدن تا اسم رستا رو انتخاب کردیم. معنیش هم برام مهم بود... به دلم نشست.
مامان رستا
ما اولین بار تو فیلم دل این اسم رو شنیدیم و خیلی خوشم اومد ، از اسم جانان هم خوشم میومد ولی رستا خیلی دل مینشست و معنی زیبایی داره و تلفظش خیلی رسا هست .😊😊
مامان رستا
از وقتی که فهمیدم خدا بهم یه دخترکوچولو داده بفکراسم دخترم افتادیم
مامان رستا
این اسمو اولش عمش پیشنهاد داد من خوشم اومد ولی زیاد مورد تایید باباش نبود اون میخواست ترنم بزاریم ولی بعدن دید ک اهنگ این خیلی بهتراز ترنمه این شد ک اسم کوچولومونو رستا گذاشتیم
مامان رستا
من اصلا اهل فیلم نگا کردن نیستم تو ماه هفتم رفتم خونه پسر خالم فیلم دل رو گذاشته بودن اونجا اسم رستا رو شنیدم از تلفظش خوشم اومد زدم اینترنت معنیشو نگا کردم نوشته بود رستگار شده از اون موقع به همسرم پیشنهاد این اسم و دادن که ایشون ماه نهم اوکی داد ولی واقعا تصمیم فوق العاده سختیه
مامان رستا
من اسم مطهره ونفس خیلی دوستداشتم.تودوران بارداریم فیلم دل رومیدیدم همسرم هم گیردادک اسمشوبزاریم رستا منم قبول کردم.
مامان رستا
من سه سال پیش اسم رستارو شنیدم تو خیابون.اسم ی دختر زیبا بود ک موهای بور داشت و چشمای دریایی اونجا گفتم اگه خدا بهم دختر بده اسمش رو میزارم رستا . معنی زیبای رهسپار شده برام جذاب تره
مامان رستا
من موقعی که میخواستم اسم انتخاب کنم چون دختر بزرگم اسمش رقیه هست میخواستم ی چیزی باشه که با حرف ر شروع بشه توی اسامی که با حرف شروع میشد چند تا اسم پیدا کردیم ولی من اسم رستا رو بخاطر معنی که داره رستگار شده دوست داشتم اون اسامی هم معنای جذابی نداشتن تصمیم گرفتیم که اسم رستا رو بزاریم
مامان رستا
ماچندتااسم گذاشتیم لاب لای قرآن رستاهم جز اون اسمها بود، دوبارقرآن بازکردیم رستا اومد. البته اسم پسرمم هم باگذاشتن چنداسم لا بلای قرآن دراوردیم. پسرم عمادجان هست
مامان رستا
رستا اسم رسا و ساده اي و در حالي كه معني قشنگي داره يعني رستگار و هم جنين اينكه اسم ايراني نظر خودم بود كه بزاريم رستا و همسرم هم دوست داشت و باهم اين اسم رو دخترمون گذاشتيم
طاهره مرادی
سلام. من وآقام فیلمی بنام دل رونگاه میکیردیم اون موقع من 8ماه بارداربودم اسم یکی ازبازیگران این فیلم رستا بود. من وآقام هم ازخوش آهنگی وسادگی این اسم خوشمون اومدوالبته معنی زیبا. تصمیم گرفتیم رستا بزاریم
مامان رستا
رستا از بدی ها، رستا از کینه، دروغ، قضاوت... من با این نیت اسم رستا رو انتخاب کردم.
مامان رستا
رستا یعنی رستگاری
مامان رستا وبرسا
رستا از بدی ها، رستا از قضاوت، دروغ، کینه... من به این نیت اسم رستا رو انتخاب کردم.
مامان رستا
من وقتی بدنیا اومدقطعی تصمیم گرفتم رستا بذاره،چون ساده است و راحت تلفظ میشه و معنی رستگار شده باعث شد خیلی دوستش داشته باشم
مامان رستا
رستا یعنی رستگار شده،از اونجایی که همسرم خیلی رو اسم حساسه شاید بعداز۳۰۰ تا اسم نام رستا رو واسه دخترمون انتخاب کردیم.دوست داشتیم معنی خاص و دلنشینی داشته باشه
مامان رستا
اسم رستارو مادرم كه دبير ادبيات هستن انتخاب كردن من خودم اسم دلارام مدنظرم بود ولي اسم رستا به نظرم قشنگ تر اومد اسم مختصر و مفيدي هستش به معني رستگارشده و كامياب😍
مامان رستا
من بخاطر معنی این اسم انتخابش کردم
مامان رستا
من اولین بار موقع شنیدن صدای ضربان قلبش این اسمو از یه دخترکوچولوی ناز دیگه ک تومطب بود شنیدم و ارزوکردم بچه منم دختر باشه و رستگار شه توزندگیش
مامان رستا
اسم دختر بزرگترم رها خانومه ماهم دنبال اسمی بودیم که بهش بیاد ورستا ازهمه زیبا تر بود حتی معنی اسم هاشون هم یکیه
مامان رستا